
NHL 

Protecting the pay-TV model was 
behind Rogers’ record-breaking deal
By Dan Horlock 

The C$5.23bn (€3.7bn/US$5bn) which 
Canadian telco Rogers Communications 
last week agreed to pay for the exclusive 
rights on all platforms to ice hockey’s 
National Hockey League – the country’s 
biggest-ever sports-rights deal – was largely 
to protect the company’s pay-television 
business model against the long-term 
threat posed by the internet. 

Most media analysts agreed that the 
deal made sense in a world where the 
television audience is fragmenting, more 
and more consumers are “cutting the 
cord” – dropping bundled pay-television 
services for internet-based services like 
Netflix – and where younger people are 
increasingly abandoning the TV set 
altogether for tablets and smartphones. 

Top live sport is increasingly seen as the 
only product that can convince customers 
to pay for bundled pay-television 
packages and triple-play services bundling 

television content with telephony.  
With one deal, Rogers has locked down 
Canada’s most important live sports 
content for the foreseeable future. 

Barry Schwartz, vice president of 
Baskin Financial Services, a company  
that manages portfolios and owns shares 
in both of the country’s biggest telcos, 
Rogers and Bell, said: “You can’t 
duplicate live sports and news through 
Netflix and other mediums. It’s an arms 
race and it’s got to be done.” 

The deal has two added plusses for 
Rogers: it gives them exclusive content to 
drive their mobile services and it hurts 
rival Bell, which operates pay-television 
operator TSN and French language 
channel RDS – the incumbent NHL 
rights-holders. As Schwartz put it, “the 
deal really differentiates Rogers from  
Bell as being the go-to name, having the 

REGULATION 1 

EPL gets tough with the ‘family’
By Frank Dunne 

The Premier League’s decision last week 
to limit the live Saturday 3pm matches of 
two of its international broadcast partners 
– Fox Sports in Italy and Al Jazeera in the 
Middle East and North Africa– took the 
industry by surprise for two reasons. 

First, such an aggressive move against 
two major industry players is highly 
unusual for top rights-holders. The league 
has taken such action before but only 

against minor broadcasters in small 
markets. 

Italy is a relatively low-value market for 
the league but Fox’s parent company, 21st 
Century Fox, is one of the most powerful 
buyers of sport in the world and also 
parent company to BSkyB, the Premier 
League’s most important broadcaster 
since 1992. As one industry source put it 

contents

1,3	 Massive NHL deal shows how 		
	 pay-TV fears the cord-cutters

1,6	 Premier League gets tough, even 	
	 with Murdoch, to protect UK 		
	 investments of Sky and BT

2	 Fastrack 1: Real and Sevilla will  
	 appeal; NBA wants one home;  
	S ky poised for World Cup victory

4	 More increases for Euro 2016 

5	 EBU deal with US federation will 		
	 increase exposure for ski events 

5	C aribbean T20's US ambitions 

6	 EC targets geo-blocked sport

7	C anal Plus offers more than 		
	 double but it's still not enough

8	 Fastrack 2: BBC keeps ATP; SRG 		
	 holds on to F1; OneAsia event 		
	 cancellation is 'bad timing'

9	S ports Clips 

	
	

	

	

Continued on page 3 ▶

Continued on page 6 ▶

VOL17 NUM22
FridAy 6 DECEMBER 2013

w w w . s p o r t b u s i n e s s . c o m / t v - s p o r t s - m a r k e t s

 @TVSportsMarkets
Follow us on Twitter

Plus the latest edition 
of Watching Brief, 

including analysis of 
European audiences for 
motorcycling’s MotoGP  



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22 

2  

Real and Sevilla set to join 
Barça in appeal against fines 
Spanish La Liga clubs Real Madrid and 
Sevilla will join the Mediapro agency 
and Barcelona in appealing the media-
rights fines imposed last week by Spain’s 
competition regulator, TV Sports 
Markets understands. 

Racing Santander, the fourth club 
fined, will not appeal. The agency and 
the clubs were hit with fines totalling 
close to €15m ($20.3m). 

Mediapro signed four-year deals with 
the clubs in the current round of 
agreements, which expire next season 
– a practice that since 2010 has been 
outlawed by the Comisión Nacional de 
la Competencia. 

The size of the fines was linked to  
the value of the media-rights contracts 
between Mediapro and the clubs. 
Mediapro was fined €6.5m, Real 
Madrid €3.9m, Barcelona €3.6m and 
Sevilla €900,000. 

Real Madrid and Barcelona’s 
contracts are each worth €130m per 
season, rising to €140m in the final year 
of the contract, the 2014-15 season. 
Sevilla’s contract is worth €32m per 
season and expires in the same season.

The basis of Mediapro and the  
clubs’ appeals is that the regulator’s 
resolution contradicts Spain’s  
General Broadcasting Act, which 
permits the signing of contracts for  
the acquisition of broadcasting rights 
for up to four seasons. Mediapro  
cited the same law last year when rival 
media group Prisa began signing  
media rights deals with clubs the 
agency had under contract. 

It is understood that third-tier Racing 
Santander will not appeal its fine. 
Racing was ordered to pay €30,000. The 
club is in severe financial difficulties and 
cannot afford to appoint a lawyer to 
appeal the decision. One local football 
expert said that the club owed €9m to 
the tax office and was struggling to stay 
afloat. He said it was highly unlikely  
the fine would ever be paid. 

NBA settles for one UK home 
The National Basketball Association 
secured a modest increase in the value 
of its UK rights following a two-year 
deal with pay-television newcomer  
BT Sport. The deal is thought to be 
worth slightly less than $2m (€1.5m) 
per year, and covers the 2013-14 and 
2014-15 seasons.

This is an increase on its previous 
deals with pay-television broadcasters 
ESPN and BSkyB, which combined 
were worth less than $1.4m per year. 
ESPN’s deal was close to $1m per year, 
while Sky’s deal was about $400,000 
per year. The deal was negotiated 
directly between the NBA and BT.  
Sky is thought to have been keen to 
renew its deal. 

The NBA is thought to have wanted 
to agree a deal with just one broadcaster 
this time. Its main objective was to 
increase exposure for the league.  
Under the deal, BT will show up to 
seven matches per week.

It is thought that BT was keen to have 
the rights for more than one year in an 
attempt to develop the sport. BT is 
eager to market itself as the league’s sole 
UK broadcaster in the long term. BT 
will be able to provide the NBA with 
regular broadcast slots. The scheduling 
of ESPN and Sky had been inconsistent. 

The NBA is not a big subscriptions 
driver in the UK – basketball is very 
much a niche sport. But BT feels the 
sport has a decent following, and that it 
can generate interest in basketball.

One rights expert said that the NBA 
rights provided BT with “high-quality, 
late-night live sport,” and that it would 
not clash with any local sport. The NBA 
is also a prestige sports brand, popular 
with a younger demographic, and the 
rights provide a lot of programming at a 
fairly low price.

Above their intrinsic interest, the 
NBA rights have also been valuable to 
Sky becuse they complement its 
coverage of American football’s NFL  
by providing additional North 
American sport content. 

World Cup bidding war 'unlikely'
New Zealand media were this week 
reporting a bidding war in the country 
for the 2015 Rugby World Cup in 
England and Wales which will push the 
rights fee up. Local rights experts told 
TV Sports Markets, however, that they 
expected the value to fall by anything 
up to five times the previous level. 

An increase on the 2011 tournament 
would be a massive surprise. 
Broadcasters always pay less for a World 
Cup played in a different hemisphere. 
And pay-television operator Sky and 
the free-to-air syndicate of broadcasters 
which showed the 2011 edition paid a 
big premium because the World Cup 
was hosted in New Zealand.

One rugby expert predicted that the 
fee would be a “maximum” of $3m 
(€2.2m), compared to the $15m that 
pay-television broadcaster Sky and the 
free-to-air syndicate paid for the rights 
to the 2011 tournament. 

“The rights fee for the World Cup is 
largely set by what the broadcaster can 
generate from advertising on free-to-air 
television and $3m is the top of the 
market,” the expert said.

In 2011, the rights were sold in two 
separate packages for free-to-air and 
pay-television. The free-to-air rights 
were worth about a third of the total. 

There was more interest in the 
free-to-air rights in 2011, with 
broadcasters TVNZ, Maori TV and 
TV3 competing for them. All three 
were members of the free-to-air 
syndicate that acquired the rights but 
have since backed away from sport. “All 
three have taken the view that sport is 
not a go. It is an awful market for 
sellers,” one industry executive said. 

Sky is the favourite to acquire the 
rights exclusively this time, and to 
exploit them on its own platforms. Sky 
owns the free-to-air channel Prime. 

The rights are sold by Rugby World 
Cup Limited, the tournament 
organisers and a subsidiary of the 
International Rugby Board. RWCL is 
advised by the IMG Media agency. 

 FASTRACK 1� NEWS IN BRIEF



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22

3  

NHL 

'Educated gamble' 
by Rogers is a long-
term strategic play
Continued from page 1 ▶
biggest and boldest live sports suite of  
any of the cable providers.” 

The deal 
In the new deal, Rogers will pay the NHL 
C$436m per season for 12 seasons, from 
2014-15 to 2025-26. The agreement gives 
Rogers national rights to all NHL games, 
including the Stanley Cup play-offs and 
Stanley Cup Final, on all of its platforms 
in all languages. In addition to its 
exclusive rights for all play-off and Cup 
Final games, Rogers has exclusive rights 
to special events such as future NHL 
All-Star Games and NHL drafts.

The agreement also guarantees that  
there will be no further local blackouts. 
Rogers has three exclusive windows to 
broadcast any game involving a Canadian 
team – Wednesday nights, Saturday nights 
and Sunday nights.

The deal has to be approved by the 
NHL Board of Governors who are 
scheduled to meet on December 9-10  
in California. The approval is expected  
to be a formality.

In the current six-year deal, from 
2008-09 to 2013-14, rival telco Bell’s 
pay-television broadcaster TSN and 
public-service broadcaster Canadian 
Broadcasting Corporation hold the 
national rights. TSN will broadcast 
around 150 regular-season games this 
season. RDS holds the French-language 
rights. None of the broadcasters have 
internet or mobile rights.

It is understood that the combined deals 
are worth more than C$1bn over the six 
years, or about C$175m per season. CBS’s 
deal is thought to be worth the majority of 
the fee, at around C$100m per season.

Schwartz said that Rogers was taking  
a gamble with the size of its payment  
but that it was an “educated” gamble by 
the company. 

“We don’t know how the landscape  
will lie in 12 years’ time. But remember 

Rogers is vertically integrated, they own 
the pipeline to millions of homes in 
Canada, they own internet, and they are 
selling triple play. They also own content 
through Rogers Media,” he said. 

He said that the deal gave Rogers 
Communications the option to spin off 
Rogers Media as a lucrative standalone 
business in the future. “The media 
companies in the US trade at high 
multiples to earnings. Look at Disney, 
Viacom, Discovery etc. Those are pure 
play content providers and they trade at 
high multiples.” 

Rogers Media, the division of the 
company which controls the Sportsnet 
networks, radio stations, magazine and 
websites, is only a small part of the  
overall business, accounting for 13 per 
cent of revenue and four per cent of 
operating profit in 2012.

Return on investment
Rogers will seek to refinance its investment 
in the NHL in a number of ways. These 
include sublicensing deals with other 
operators, higher cable subscriber fees, 
selling premium NHL packages and 
increased advertising revenues. 

Schwartz said that Rogers’ shareholders 
would have to wait to see a return on their 
investment. “By having the NHL they’ll 
be able to raise prices over time, prevent 
churn, command higher advertising rates, 
and get the cash flow that justifies paying 
a very large multiple.”

Rogers Media president Keith Pelley 
told Canadian media that having more 
games than anyone has had before and 
having content across all platforms meant 
that Rogers was in a position to offer 
advertisers “the most integrated, 
activated, marketing solution that has  
ever been given to them.” 

Rogers’ president of broadcasting, 
Scott Moore, said that the broadcaster 
had given the league everything they 
could afford to offer to secure the  
rights. It is understood that there was 
clear daylight between the bids from 
Rogers and TSN. 

Sublicensing deals
Rogers has already signed two 
sublicensing deals to offset its costs. Its 
deal for the French-language rights with 

French-language broadcaster TVA is 
understood to be worth C$1.5bn over  
the 12 years, or C$125m per season.

Its other sublicensing deal, with CBC 
covering four seasons, from 2014-15 to 
2017-18, has no rights fee, although 
Rogers will sell advertising space in the 
time slot and keep all revenues. CBC will 
continue to broadcast two Saturday night 
matches on a non-exclusive basis.

CBC generates about C$100m per  
year in advertising revenue from its  
NHL coverage, a third of its total  
advertising revenue, according to Wade 
Rowland, a professor at York University 
in Toronto and author of a book on the 
public broadcaster’s budget.

CBC president and chief executive, 
Hubert Lacroix, said that this deal was 
symptomatic of how the broadcaster 
planned to continue operating. Lacroix 
said that the broadcaster would look for 
partnerships where they could promote 
their programming without having to 
spend money and take the risk of being 
the exclusive broadcaster partner.

Mobile
Using the rights across multiple devices, 
particularly on mobile, is a central part of 
Rogers’ strategy as it tries to future-proof 
its business. NHL fans who acquire 
mobile content directly from the league  
in the current deal may find that in order 
to get coverage on their mobile device  
in the future they will have to subscribe  
to a wider Rogers package.

The NHL commissioner Gary  
Bettman said that a key part of the 
league’s focus was finding a partner  
which would target the younger 
demographic who consumed content  
via means other than on television. 

Rogers will stream games on the 
internet, wireless and mobile devices,  
and satellite radio to Canadian 
consumers. Rogers will also operate the 
out-of-market sports packages for 
television, NHL Center Ice, and online, 
NHL GameCenter Live, in Canada.

In addition to matches, Rogers will  
look at a more personal type of  
coverage, gaining access to the players’ 
personal lives and building a relationship 
between the stars and the viewers. The 
coverage would be exploited across all 



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22 

4  

platforms, including on social media. 
Bettman said that NHL fans wanted to  
get a more emotional connection with  
the sport, which is what Rogers has 
promised to deliver.

The exclusive, multi-platform approach 
is something the league had insisted on 
when tendering the rights. The deal 
represented the first time that a major 
North American sport had sold its 
national rights on an exclusive basis.

Not the end for TSN
Losing the national pay-television rights 
to the country’s most popular sports is a 
huge blow for TSN. It has had  

the rights since the 2002-03 season  
and has been credited with 
revolutionising the way the NHL is 
shown. Innovations included day-long 
trade deadline and free agent coverage  
as well as television coverage of the  
NHL draft and the All-Star Game  
fantasy draft. 

However, the broadcaster still has a 
large number of regional NHL rights, 
including: 10 Toronto Maple Leafs 
games, rising to 26 in 2015, more than  
60 Winnipeg Jets games, and 75 per  
cent of Montreal Canadiens matches.

Its sister-channel RDS also has deals  
for French-language rights for the Ottawa 

Senators and the Montreal Canadiens. 
TSN’s sports portfolio without the 

NHL rights, includes: 77 Canadian 
Football League regular-season and 
play-off games; men’s, women’s and  
junior world ice hockey championships; 
the national and world curling 
championships; Major League Soccer; 
and some NBA basketball games  
courtesy of its stake in the Toronto 
Raptors. It also holds the Canadian 
distribution rights for a package of NFL 
games, including the Sunday night and 
Monday night games, all four majors  
from golf and tennis, and some Premier 
League matches. 

EURO 2016 

Uefa seals further 
increases in Hong 
Kong and Sweden 
By Robin Jellis and Dan Horlock

Uefa, football’s European governing body, 
secured rights-fee increases for Euro 2016 
in recent deals in Sweden and Hong Kong. 

In Sweden, it earned an increase of more 
than 30 per cent for the rights compared  
to Euro 2012 in deals with SVT and TV4 
last month. It also secured an increase in 
Hong Kong, although there are conflicting 
versions of how large the uplift was.

The rights in both markets were sold  
by CAA Eleven, Uefa’s sales agent for 
national team competitions.

Swedish public-service broadcaster 
SVT and commercial broadcaster TV4 
picked up the rights for about €24m 
($32.4m). This is up from about €18m  
for Euro 2012. The increase was largely 
driven by competition from multi-
territory commercial and pay-television 
broadcaster Modern Times Group.  
MTG is thought to have discussed a 
pan-Nordic bid with Uefa.

Despite the increase, Uefa will earn 
slightly less per match in the new deal – 
from about €580,000 per match to about 
€470,000 – as the number of games has 
been increased from 31 at Euro 2012 to 
51 at Euro 2016.

Uefa had hoped SBS Discovery Media, 

which operates free and basic-tier 
channels across the region, would bid,  
but the broadcaster is thought to have  
felt that the European Qualifiers, which 
SBS has already acquired, provide  
enough football content. 

The deal is the second to have been 
agreed in the Nordics for Euro 2016, 
following its deal in Norway with 
public-service broadcaster NRK and 
commercial and pay-television 
broadcaster TV2. The €15m deal 
provided Uefa with an increase of about 
25 per cent compared to Euro 2012  
(TV Sports Markets 17:16).

The Euro 2012 rights across Denmark, 
Norway and Sweden were acquired by 
SVT, TV4 and pay-television platform 
Canal Digital, which is owned by telco 
Telenor, in a deal worth around €42m. 
The rights in both Denmark and Norway 
were both worth about €12m. 

A consortium of seven free-to-air 
Nordic broadcasters is thought to have 
had a bid for Euro 2016 and European 
Qualifiers rejected by Uefa in May  
(TV Sports Markets 17:10). The 
federation opted to sell its rights market 
by market as the consortium bid fell 
below Uefa’s valuation. 

One local rights expert said that  
Uefa’s strategy had been successful.  
On the basis of its deals so far for the 
European Qualifiers and Euro 2016,  
Uefa was on course to earn more than  
the consortium had offered, he said.

The Euro 2016 rights are still to be  
sold in Denmark and Finland. The rights 

in Denmark are expected to be won by 
public-service broadcaster DR and 
commercial broadcaster TV2. 

Hong Kong
Pan-regional pay-television broadcaster 
beIN Sport secured its first exclusive 
rights deal in Hong Kong with its 
acquisition of the Euro 2016 rights.

BeIN Sport paid an increase on the  
$8m fee pay-television broadcaster 
PCCW paid for the 2012 tournament, 
although the scale of the increase was 
disputed. Sources close to the  
governing body said the deal was worth 
about $14m, while sources close  
to the broadcaster said it was worth  
about $10m.

BeIN Sport, a joint venture between  
Al Jazeera and the MP & Silva agency, is 
in negotiations to distribute its two 
channels on pay-television platforms 
i-Cable and PCCW. The joint venture 
signed a non-exclusive two-year carriage 
deal in October, from 2013-14 to 2014-
15, with commercial broadcaster TVB’s 
pay-television service.

Competition for Euro 2016 rights was 
limited. Until beIN Sport’s entry into the 
market, with its two channels launching 
last month, rights fees from pay-television 
had been stagnant for some time. There 
was no growth from the previous fee for 
Euro 2008 while the fee for the premium 
sports rights property in the country, the 
English Premier League, dropped by five 
per cent to about $65m per season for the 
three years from 2013-14 to 2015-16. 



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22

5  

SKIING

EBU deal will boost 
exposure in US 
growth market
By Robin Jellis

The Fédération Internationale de Ski, 
skiing’s world governing body, is targeting 
increased coverage of its Alpine and 
Nordic World Championship events 
following this week’s deal with the US Ski 
and Snowboard Association.

The deal was agreed between the USSA 
and the European Broadcasting Union, the 
consortium of public-service broadcasters, 
with final approval from Fis. There was no 
tender for the rights. The EBU has the 
global rights to both championships in a 
deal worth €93.5m ($126m), covering 
events in 2015 and 2017. 

The USSA will distribute rights in the 
US. The rights cover television, radio, 
online and mobile rights for both the  
2015 and 2017 events of both 
championships. The deal is worth between 
€400,000 and €600,000. This is thought to 
be an increase of about 20 per cent on 
NBC’s previous deal covering the 
championships in 2013. 

The EBU is thought to be looking to 
generate between €1.2m and €1.8m for its 
rights outside Europe. Europe is the main 
market for Fis events, accounting for 
more than 95 per cent of the total value of 
the global EBU deal. 

The US is worth up to 35 per cent of the 
value of the rights ex-Europe, with Japan 
contributing about 40 per cent and South 
Korea about 10 per cent. The other 
markets where the EBU hopes to agree 
deals are Canada, China, Australia, New 
Zealand, Argentina and Brazil.

The Infront Sports & Media agency 
previously sold rights to Fis events outside 
Europe on behalf of the EBU. It is thought 
that the EBU chose to sell its rights itself 
this time because it wanted to have greater 
control over how the rights were exploited. 

The USSA is thought to be close to 
renewing a deal with US media company 
NBCUniversal. For the 2013 
championships, NBC showed between 
three and four hours of highlights for  

CRICKET 

CPL looks to test  
the market to find 
real value of T20
By Dan Horlock

The organisers of the Caribbean Premier 
League expect to significantly increase the 
value of the tournament’s global media 
rights over the next three years with a 
greater lead-in time and longer rights 
duration on offer.

The CPL’s chief executive Damien 
O'Donohoe told TV Sports Markets this 
week: “Last time we went to market late 
and it was an unproven product. We’re 
now in a completely different position  
for year two.”

For the inaugural 2013 season the 
Twenty20 cricket league appointed the 
IMG Media agency to market its 
distribution and production. The league 
took a wait-and-see approach by signing a 
one-tournament deal with the agency. 
IMG had only a few months to market  
the rights before the tournament began 
on July 30. IMG is understood to have 
secured global rights fees of just over 
$500,000 (€370,0000). 

The agency agreed deals in all the major 
cricket markets with the exception of the 
Middle East, Sri Lanka, Bangladesh and 
Pakistan. It also failed to secure a pan-Asia 
deal covering the cricket-loving expat 
communities in South East Asia. 

“It was a difficult job for IMG, who we 
were very happy with. We would be 
happy to work with them again but we 
want to test the market to find the value of 
these rights,” O’Donohoe said.

For the inaugural season, the most 
valuable deals outside of the Caribbean 
were with pay-television broadcaster 
ESPN in the US and the Sony media 
group in India. The rights fee for the US 
was on a par with that in the Caribbean, 

each championship on the NBC Sports 
Network. In the new deal, NBC will offer 
up to 15 hours of live coverage of both 
championships, as well as highlights, on 
NBC Sports Network. There may also be 
some coverage on the NBC network. 

where the rights were held by ESPN  
and free-to-air broadcaster Caribbean 
Media Corporation.

The US is a growth market for the sport. 
In recent years the International Cricket 
Council, the Australian Cricket Board and 
the England and Wales Cricket Board 
(ECB) have signed rights deals at huge 
increases. Pay-television operators ESPN 
and Willow compete for rights. Digital 
sports media company Perform entered 
the market to acquire the ECB rights in 
April, while pay-television channel Ten 
Cricket also shows cricket in the region. 
Cricket is a niche sport in the US but is 
popular amongst expatriate communities. 

O’Donohoe said that the league would 
look to capitalise on the market by 
attracting a franchise owner in the country. 
“We would be looking for somebody to 
launch a franchise in Fort Lauderdale 
[Florida]. It already has a cricket stadium 
and is only a short trip from the 
Caribbean. The West Indies play there and 
have drawn out some good crowds.” 

The tournament is currently composed 
of six franchise teams: Antigua 
Hawksbills, Barbados Tridents, Guyana 
Amazon Warriors, Jamaica Tallawahs,  
St Lucia Zouks and the Trinidad Red 
Steels. It is divided into a round-robin 
stage and a knockout stage. The 2014 
league season is scheduled to take place 
between July 10 and August 17. 

The CPL is broadcast over the same 
period as English cricket’s rebranded T20 
competition, T20 Blast. O’Donohoe said 
that the CPL would not move match 
times around to avoid any scheduling 
clashes or to favour other markets. 

“The product we have is an evening T20 
cricket game and I’m not willing to change 
the times to suit anybody other than the 
local market. If you play with that and have 
games at 10am it affects the core product.” 
He said that the inaugural tournament was 
a “huge success” and that it would be “very 
stupid” to change the times to suit anyone 
other than those in the West Indies.

The CPL last week invited parties to 
tender for the domestic and international 
media rights to the series for three seasons, 
from 2014 to 2016. Bids must be 
submitted by December 19. The winning 
bidder must guarantee free-to-air coverage 
throughout the Caribbean. 



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22 

6  

this week, “there have been similar 
actions by the league in the past in 
Greece and Albania but the difference is 
that here they are going after ‘family’ in 
Italy and a big licensee in Al Jazeera.”

Second, it is widely known that the 
problem which gave rise to the dispute – 
the signals used by Al Jazeera and Fox 
being picked up in the UK, allowing pubs 
to show matches which are not otherwise 
shown in the UK – is an old one. 

The league had extensive discussions 
with Al Jazeera about the problem prior 
to selling the broadcaster the rights in 
previous rights cycles. It is thought to 
have raised the matter again this cycle 
with the MP & Silva agency, which paid 
about €300m ($405m) for the rights 
before selling them on to Al Jazeera. 

In Italy, previous rights-holder Sky 
Italia – which is also owned by 21st 
Century Fox – was warned many times 
by the league that its signal was among 
those most commonly used by UK pubs. 
Insiders say that it is inconceivable that 

this was not raised with the Pitch 
International agency, which paid about 
€36m for the Italian rights in the current 
cycle, before selling them on to Fox.

The new get-tough policy is 
understood to be a product of a far 
clearer regulatory environment following 
the landmark 2011 European Court of 
Justice ruling about Premier League 
broadcasts and, more pertinently, a 
related ruling in the UK High Court in 
July (TV Sports Markets 17:14). 

The ECJ ruling left some grey areas 
about the extent of the league’s copyright 
in its match broadcasts. That was cleared 
up by the High Court ruling, at least as 
far as the UK is concerned.

One UK rights expert said this week: 
“Now it is very clear what the league’s 
copyright covers and that broadcasting  
a Premier League match in a pub is 
considered to be a ‘communication to  
the public’ which requires the league’s 
authorisation. The whole landscape  
has changed.” 

The action is part of a wider battle to 
protect the massive investment in the  
UK of live rights-holders BSkyB and BT 
Sport, which between them are paying 
nearly €1.2bn per season for live rights. 

This includes a more aggressive 
approach to prosecuting UK pubs  
which show Premier League matches 
without a Sky or BT subscription, and 

REGULATION 1 

EPL gets tough with 
Murdoch Italy to 
protect Murdoch UK 
Continued from page 1 ▶

the successful action in the High  
Court against UK internet service 
providers whose customers had access  
to a website, FirstRow Sports, which  
was showing live Premier League games 
without authorisation. 

Another rights expert said this week 
that while the league appeared to be 
taking a gamble by alienating Al Jazeera, 
given the lack of competition for its 
rights in the Middle East, not 
demonstrating to BT and Sky that it was 
aggressively protecting their investment 
would be a far bigger gamble. 

In Al Jazeera’s contract, the 
broadcaster can show all Saturday  
3pm kick-offs. Currently it is limited to 
one. The broadcaster is losing about  
half the content it paid for and 
subscribers have been complaining.  
Fox can show one 3pm kick-off  
under the terms of its contract and 
currently cannot show any. Both 
broadcasters have apologised to their 
subscribers and said that the decision  
is out of their hands. 

Tripartite meetings were taking place 
this week between the league, Pitch  
and Fox in Italy, and with MP & Silva  
and Al Jazeera in the Middle East. 
Broadcast experts say that it will be very 
difficult for the two broadcasters to limit 
the supply of their signal and smartcards 
into the UK in a short time frame.  

REGULATION 2 

EC probe unlikely 
to lead to pan-
European deals
By Frank Dunne

The long-running European Commission 
investigation into the sale of sports and 
film rights within the European Union  
is unlikely to lead to rights being sold on a 
pan-European basis, according to sources 
familiar with the process. 

The investigtigation was launched  
after the landmark case between UK 
publican Karen Murphy and English 
football’s Premier League.

The commission is said to recognise 

that the European media market is not 
homogenous enough for content 
producers to be required to sell all 
content on a pan-European basis. 

Any attempt to cut out national 
broadcasters as potential buyers of 
important content would undermine the 
whole European television industry. The 
commission sees benefits with pan-
European distribution in some forms of 
content, such as Hollywood films, but has 
no dogmatic commitment to enforcing 
this for all content. 

However, Brussels is said to have 
concerns about rights-holders requiring 
buyers to geo-block internet content. This 
effectively confers a form of absolute 
territorial exclusivity on the rights-holder 
that is now illegal with television rights. 
The Murphy case left the issue of internet 

rights unresolved.
Senior competition lawyers saythat the 

commission would also be concerned if 
there was evidence that broadcasters 
were withholding their services from EU 
citizens living in other member states, 
especially if there was some form of tacit 
agreement among broadcasters to do so. 

The key legal principle established by 
the Murphy case is that consumers are 
free to acquire pay-television services 
from a provider of their choice, anywhere 
in Europe. This freedom – which the 
commission cherishes – is only 
meaningful if consumers can, in practice, 
buy the relevant set-top boxes and cards. 

Fact-finding mission
As part of its investigation, the 
commission last year carried out a 



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22

7  

fact-finding mission into how Europe’s 
television market was operating since the 
European Court of Justice ruling in the 
Murphy case in October 2011. It analysed 
sports-rights contracts, for example, 
between major rights-holders and 
broadcasters to ensure their compliance 
with the law post-Murphy. 

Since the ruling, rights-holders have 
continued to sell their rights in Europe 
on a territory-by-territory basis. The 
main difference is that rights are now  
sold in the local language only and 
contracts generally do not include  
clauses which attempt to hermetically 
seal television transmissions within a 
national boundary. Internet rights, 
however, are still sold on an exclusive 
territorial basis, which the licensee must 
enforce by geo-blocking. 

This results in the situation that, for 
example, a UK subscriber to BSkyB’s 

sports channels could begin watching a 
Premier League match online at the 
beginning of a train journey from  
London to Paris, but the signal would  
be scrambled once he/she passed into 
French territory.

As one lawyer put it, “you can now,  
in theory, watch a TV channel of your 
choice but cannot do the same thing on 
the internet. A good approach for 
rights-holders and broadcasters would  
be to recognise that the logic of the 
Murphy ruling as it applies to TV ought 
to apply to the internet.”

Another rights expert said the industry 
should be taking the lead in opening up 
the internet, not “always waiting for the 
next letter to come from Brussels.” He 
added: “It is simply not commercially 
damaging to allow genuine pay-TV 
subscribers to access their content 
wherever they are in Europe. There would 

be no impact on rights revenues. The 
industry is full of conservative people 
who are obsessed with exclusivity.” 

The commission views any practices 
which undermine the universal nature of 
the internet, and its potential as a single 
European market, very seriously. 

In its 2011 policy document on 
building a coherent online market in 
Europe, the commission said: “‘Internet 
Europe’ is still a patchwork of different 
laws, rules, standards and practices, often 
with little or no interoperability. This 
hinders the development of online 
services and undermines the confidence 
of existing or future users on both the 
supply and the demand side. The Digital 
Single Market is far from achieving its full 
potential; the cost of the failure to 
complete it is expected to be at least 4.1 
per cent of GDP between now and 2020, 
i.e. €500bn or €1,000 per citizen.” 

RUGBY UNION

LNR looks set to 
improve on big C+ 
Top 14 offer
By Robin Jellis

The Ligue Nationale de Rugby is well-
placed to greatly increase its domestic 
rights fee for the Top 14 after this week 
rejecting a vastly improved offer from 
incumbent rights-holder Canal Plus,  
local rights experts believe. 

The LNR, which operates the Top 14, 
the top-tier rugby division in France, is 
hoping to agree a deal worth at least €80m 
($108m) per season, after activating a 
cancellation clause in its current deal with 
pay-television broadcaster Canal Plus.

This appears ambitious when set against 
the average of €31.7m per season which 
Canal Plus pays in its current five-year deal 
from 2011-12 to 2015-16. The league 
turned down an improved offer from  
Canal Plus which was close to €65m per 
season. The LNR this week launched a 
tender for the rights.

One well-placed source said that the 
league was unlikely to have gone back to 
market if it had not received strong signals 

from the market that it could agree a deal 
more lucrative than the new Canal Plus 
offer. In particular, according to one expert, 
the league must have received a clear 
indication from the Al Jazeera-owned 
broadcaster beIN Sport that it planned to 
bid aggressively for the rights. The level of 
increase hinges on the league being able to 
draw beIN Sport into the bidding. 

The LNR’s cancellation clause ends 
Canal Plus’s contract two seasons early. The 
league had until December 31 to cancel the 
contract. Canal Plus will retain its rights 
until the end of the 2013-14 season.

The new tender will cover the top two 
French rugby divisions, the Top 14 and 
the Pro D2, and will run for four seasons, 
from 2014-15 to 2017-18. The host 
broadcaster would also have to cover 
production costs on top of a rights fee. 
Top 14 matches are thought to cost about 
€50,000 each to produce.

The Top 14 is a good subscription driver 
for pay-television. It is the second most 
important domestic sports property behind 
the top French football league, Ligue 1. Of 
Canal Plus’s 5m subscribers, about 500,000 
are thought to be big rugby fans.

Following the emergence of beIN 
Sport, Canal Plus is thought to be 
focusing on retaining key properties. One 
source said that losing the Top 14 would 

undermine the prestige of Canal Plus.  
The broadcaster is thought to be 
determined to retain the rights.

The league has two broad options to  
hit its target. It can try to draw the two 
broadcasters into a head-to-head battle 
for exclusive rights to all games, banking 
on a large exclusivity premium. Or it can 
try to find a sharing model that would 
satisfy each broadcaster enough to push 
up the combined fee. There is not  
thought to be any interest in the rights 
from free-to-air broadcasters. 

One expert said that one solution 
would be for Canal Plus to acquire a 
package of first- or second-pick rights, 
which would still leave an attractive 
package for beIN Sport with the volume 
of the remaining matches. This is how 
Ligue 1 are split. Uefa Champions League 
live rights are also shared by the two. 

The league will tender mobile rights 
separately. These rights were included in 
Canal Plus’s deal from 2012-13. They 
were previously held by telco Orange in a 
four-year deal, from 2008-09 to 2011-12, 
for €1.5m per year.

The Pro D2 currently earns €1.1m  
per year in deals with pan-European 
sports broadcaster Eurosport, Canal Plus 
and public-service broadcaster France 
Télévisions. 



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22 

8  

Beeb secures its place as 
'terrestrial home of tennis' 
The BBC is thought to be paying just 
under £100,000 (€120,000/$162,000) 
per year to renew its two-year deal for 
non-exclusive coverage of the ATP 
World Tour Finals in a deal agreed last 
month. The deal covers the 2014 and 
2015 tournaments. 

The fee is similar to that paid by the 
UK public-service broadcaster in its 
previous two-year deal, covering 2012 
and 2013. Production costs are  
handled by the ATP.

The BBC was thought to be keen to 
renew its deal as British number one 
Andy Murray is highly likely to play in 
both the 2014 and 2015 tournaments. 
The tournament is contested by the top 
eight men’s tennis players in the ATP 
rankings. Murray missed the 2013 
tournament through injury.

The tournament does not create the 
scheduling headaches thrown up by 
other major tennis tournaments. 
Matches are the best of three sets  
rather than the best of five so it is  
easier to predict when matches will 
begin and end.

The rights also complement the 
BBC’s rights to the Wimbledon and 
Queen’s Club Championships, 
positioning the broadcaster as “the 
terrestrial home of tennis,” one expert 
said. Neither of the UK’s main 
commercial broadcasters, ITV and 
Channel 4, bid for the rights. 

The BBC has broadcast the World 
Tour Finals since the event was first 
held at the O2 Arena in London, in 
2009. The O2’s deal to host the event 
initially ran from 2009 to 2013, but  
was later extended until 2015. The 
broadcaster will show eight matches, 
one per day, including the opening 
match, one semi-final and the final. 

The rights are non-exclusive as 
pay-television broadcaster BSkyB  
holds the rights to all ATP World Tour 
500 and World Tour Masters 1000 
men’s tournaments, as well as the  

World Tour Finals, in a five-year deal 
from 2014 to 2018. The deal is worth 
about £8m per year.

The ATP carves out a package for 
free-to-air coverage of the World Tour 
Finals to ensure greater exposure for its 
sponsors, especially the event’s title 
sponsor – banking group Barclays, 
which pays about £4.5m per year in 
2014 and 2015. The rights are sold by 
the ATP’s commercial arm, Tennis 
Properties Limited. 

Nobody overtaking SRG for F1
Formula One Management, the 
commercial rights-holder for the motor 
racing series, earned a small increase 
last month in a three-year renewal  
with Swiss public-service broadcaster 
SRG SSR.

SRG SSR, a long-term broadcaster  
of Formula One races, agreed a rights 
fee of slightly less than €3m ($4m)  
per year, from 2014 to 2016. The value 
is thought to have increased only 
slightly compared to the broadcaster’s 
previous deal, from 2011 to 2013. Its 
deal from 2008 to 2010 was worth 
€2.5m per year.

SRG SSR is not thought to have  
faced any competition for the rights. 
Switzerland is one of the few markets 
where the public-service broadcaster  
is still the dominant free-to-air 
broadcaster.

The value of the rights is negatively 
affected by overspill from surrounding 
territories. German- and Italian-
language coverage, on German 
commercial broadcaster RTL and 
Italian state broadcaster Rai, is  
available in Switzerland.

The rights were not tendered.  
The deal was agreed in direct talks 
between the broadcaster and FOM.

SRG SSR is thought to have been keen 
to renew a deal for a sport it has shown 
since 1969. The broadcaster considers 
Formula One to be one of the core 
sports in its rights portfolio.

Motorsport is one of the top five 
sports in Switzerland, behind winter 

sport, ice hockey, football and tennis. 
Local interest is primarily because of 
the Sauber team, which is based in 
Zurich, and was founded by Swiss 
businessman Peter Sauber. There is also 
some interest in Swiss-born driver 
Romain Grosjean, although he races 
under the French flag.

SRG SSR has rights to all races, 
qualifying and practice sessions. The 
deal is thought to include an option 
where SRG SSR can show practice 
sessions in a geo-blocked online stream, 
a new element to the deal. 

SRG SSR will broadcast coverage in 
four languages, on four different 
channels: SRF, German-language; RTS, 
French-language; RSI, Italian-language; 
and RTR, Romansch-language. 

OneAsia cancellation is bad timing 
The unexpected cancellation of Asian 
golf tour OneAsia’s season-ending 
Tour Championship in China next 
month after failing to secure enough 
top players could be damaging ahead of 
new contract talks, experts say.

The tour operator’s biggest media 
rights deal is with pan-Asia pay-
television broadcaster ESPN Star 
Sports, now Star in India and Fox 
Sports in the rest of Asia. The five-year 
deal, from 2010 to 2014, expires at the 
end of next season.

“This is bad press for the Tour as they 
will be coming to the market in the new 
year. A broadcaster needs to be able to 
rely on a rights-holder to comply with 
its schedule so that it can plan around 
it,” one local expert said.

It is thought that financial losses will 
be minimal, with current sponsorship 
and broadcast deals unaffected. 
OneAsia could have lost about 
$300,000 (€222,000) in upfront staging 
costs for the Tour Championship. 

The OneAsia Tour was created in 
2009 by the China Golf Association, 
the Korea Golf Association, the Korean 
PGA and the Australian PGA. The 
World Sport Group agency distributes 
and manages the Tour’s rights. 

 FASTRACK 2� NEWS IN BRIEF



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22

9  

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from November 21 to December 4

SINCE LAST TIME
■■ Italy’s RCS MediaGroup, the organiser and commercial rights-
holder of the Giro d’Italia cycle race, sacked two executives from its 
RCS Sport division following an internal investigation into suspect 
financial transactions. The sacked officials are chief executive 
Giacomo Catano and chief operating officer Michele Acquarone. 
The pair, along with external relations director Matteo Pastore, had 
been suspended pending the investigation. Mauro Vegni is expected 
to replace Acquarone as director of the Giro, while Paolo Bellino, 
the general secretary of the Italian athletics federation, is the 
favourite to replace Catano.

■■ BSkyB chief executive Jeremy Darroch said the UK pay-television 
broadcaster is keen to strike a wholesale sports channel carriage deal 
with telecoms company BT, which owns rival pay-television service 
BT Sport. According to The Guardian, Sky is prepared to allow BT to 
offer the Sky Sports 1 and 2 channels via BT’s YouView set-top box. 
In return Sky wants to sell the BT Sport channels to its own 
pay-television customers. BT Sport is currently available via the Sky 
satellite platform, but customers have to order directly from BT – 
Sky is not able to bundle the service with its own channels.

MEDIA INTERNATIONAL
■■ Horse racing pay-television channel Racing UK launched a ‘TV 
anywhere’ service, enabling viewers in the UK and Ireland to watch 
live horse racing on computer and mobile devices as well as 
television for the same price as a traditional subscription to the 
pay-television channel via the BSkyB platform. Existing Sky viewers 
will have the option of selecting two additional viewing devices for 
no extra cost, while customers on other platforms can upgrade to 
receive the new service.

■■ Mixed martial arts event promoter the Ultimate Fighting 
Championship will launch an internet-based channel in the US in early 
January. The channel will feature live and on-demand programming, 
including more than a dozen live fight cards per year, beginning with 
the UFC Fight Night 34 event on January 4 in Singapore, and other 
UFC programming. The channel will “replace and enhance” the UFC’s 
current digital platform, UFC.tv, the promoter said.

■■ South Korean IPTV pay-television operator Spo TV agreed a deal 
to carry MUTV, the channel operated by English Premier League 
football club Manchester United. The deal will run for three years, 
from 2013-14 to 2015-16.

 MEDIA RIGHTS 1

Football: Euro 2016, Champions League, Fifa Club World Cup and more

■■ Football: Pay-television broadcaster beIN 
Sport Asia acquired rights in Hong Kong 
for Uefa Euro 2016. The agreement 
includes all matches across all platforms. 
BeIN Sport, which is a joint venture 
between Al Jazeera and the MP & Silva 
agency, launched two new channels in 
Hong Kong in November – the football-
dedicated beIN Sport 1 and the multi-
sport channel beIN Sport 2, in a carriage 
deal with commercial brodcaster TVB’s 
pay-television service (page 4).

■■ Football: UK commercial broadcaster 
ITV acquired highlights of the Uefa 
Champions League and Europa League 
for three years, from 2015-16 to 2017-18. 
It will show Champions League highlights 
on Wednesday nights and Europa League 
highlights on Thursday nights. It will also 
show highlights of the finals of both 
competitions and the annual Uefa Super 
Cup match. The rights cover television, 
online and mobile platforms.

■■ Football: UK pay-television broadcaster 
BT Sport and newspaper group News UK 
acquired non-exclusive rights for on-
demand online and mobile clips covering 
the Uefa Champions League and Europa 

League. The deals will run for three 
seasons, from 2015-16 to 2017-18, and 
cover all matches in both competitions.

■■ Football: Pan-regional sports broadcaster 
Eurosport announced a two-year 
extension, covering the 2015-16 and 2016-
17 seasons, to its rights for the German 
Bundesliga across 22 European territories. 
The agreement, with DFL Sports 
Enterprises, the league’s commercial arm, 
renews Eurosport’s exclusive television 
and digital rights, including sublicensing 
rights, for all matches from the top-tier 
Bundesliga and second-tier Bundesliga 2. 
The agreement covers: Albania, Bosnia-
Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Czech 
Republic, Denmark, Estonia, Finland, 
Hungary, Iceland, Kosovo, Latvia, 
Lithuania, Macedonia, Montenegro, 
Norway, Poland, Romania, Serbia, 
Slovakia, Slovenia and Sweden.

■■ Football: Pay-television channel  
GolTV acquired rights in North and 
South America, excluding Brazil, for the 
Swiss Super League. The deal will run  
for three years, from 2013-14 to  
2015-16, and includes live coverage of  
one game per week.

■■ Football: German public-service 
broadcaster ARD acquired rights for  
the 2013 Fifa Club World Cup.  
German club Bayern Munich is playing  
in the tournament, which will be hosted  
in Morocco.

■■ Football: The Saran Media agency 
acquired rights in Turkey for the 2013  
and 2014 Fifa Club World Cup, in a deal 
with the Dentsu agency. Saran acquired 
television, internet and mobile rights to  
all eight matches in each tournament.  
The tournament is being hosted by 
Morocco in both years.

■■ Football: Australian pay-television 
broadcaster Fox Sports acquired live rights 
to all eight matches from the 2013 Fifa 
Club World Cup.

■■ Football: Sports betting media company 
Sportradar acquired rights for the Turkish 
Kupasi cup competition in a deal with the 
Saran Media agency. The rights will be 
exploited on Sportradar’s Betradar Retail 
Live Channel, which is available via 
internet-connected platforms to betting 
companies worldwide. The deal, which 
started immediately, will run for the 
remainder of the 2013-14 season.



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22 

10  

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from November 21 to December 4

■■ Pan-European sports broadcaster Eurosport agreed a multi-year 
carriage deal with Russian IPTV operator Beeline TV. Beeline TV 
will carry the broadcaster’s high-definition channels.

■■ Telecoms group Telefónica agreed a deal in Spain to carry 
pan-regional sports broadcaster Eurosport on its IPTV platform 
Movistar TV. The deal is for four years, from 2014 to 2017. The 
deal gives the platform coverage of French Open tennis. Movistar 
TV will carry French Open programming shown on the 
Eurosport and Eurosport 2 channels, including via its internet and 
mobile platform Go.

■■ French news agency AFP agreed a partnership with Chinese 
media company Hupu Sports Media to launch a Chinese-language 
sports service that will offer video content to online and  
mobile platforms.

■■ Canadian media company Anthem Media will launch a new 
television channel dedicated to fantasy sports, the FNTSY Sports 

Network, in the US and Canada in March 2014. The channel is 
currently pursuing carriage deals with pay-television operators.

■■ Pay-television sports broadcaster SuperSport, which operates in 
sub-Saharan Africa, launched a new 24-hour cricket channel, 
which will run until April 6, concluding with the World Twenty20 
competition in Bangladesh.

MEDIA RIGHTS NEGOTIATIONS
■■ The International Handball Federation confirmed it had received 
a bid from Qatari pay-television operator Al Jazeera, and four 
other bidders, for the next cycle of global rights to its World 
Championships, covering 2014 to 2017. The rights being sold 
cover the 2015 and 2017 men’s World Championships, in Qatar 
and France respecitively, plus the 2015 and 2017 women’s events, 
in Denmark and Germany respectively, as well as some youth and 
junior tournaments. German handball news service Handball 

 MEDIA RIGHTS 2

Basketball, boxing, ice hockey, motorsport, Olympics and more

■■ American Football: US Spanish-language 
pay-television broadcaster Fox Deportes 
acquired rights for the NFL. The deal 
starts immediately and runs until the end 
of the 2014-15 season. It includes live 
coverage of play-off matches and the 
2013-14 Super Bowl championship game, 
plus a weekly 30-minute magazine show 
and news segments. Fox Deportes will be 
the first ever US Spanish-language 
broadcaster to cover the Super Bowl.

■■ Basketball: Pay-television broadcaster  
BT Sport acquired rights in the UK and 
Republic of Ireland for the NBA in a 
two-year deal for 2013-14 and 2014-15. 
The agreement includes live coverage of 
up to 200 games per season via the BT 
Sport 1, BT Sport 2 and ESPN channels 
plus the BT Sport website. The coverage 
includes the play-offs, conference finals  
and season-ending finals plus the all-star 
game and magazine shows (page 2).

■■ Basketball: Sportal, a division of digital 
sports media company Perform, will 
launch an Australian website dedicated to 
the NBA after striking a multi-year deal  
with the North American basketball 
league. The website will provide  
localised NBA editorial and video 
content, live coverage of one game per 
week during the regular season, and up to 
four play-off games for free, plus 
highlights and interviews.

■■ Boxing: Spanish-language US  
broadcaster Univision acquired rights for 
coverage of the USA Knockouts team’s 
fights in the 2013-14 season of the World 
Series of Boxing.

■■ Climbing: The Synca Creations agency 
struck a deal with the International 
Federation of Sport Climbing to  
distribute rights in Japan for the governing 
body’s 2014 World Championships and 
World Cup series.

■■ Ice Hockey: The NHL struck a 12-year 
media rights deal, from 2014-15 to 
2025-26, with Canadian 
telecommunications company Rogers 
Communications, worth C$5.23bn 
(€3.7bn/$5bn) (page 1).

■■ Motorsport: Swiss public-service 
broadcaster SRG SSR extended its rights 
for the Formula One championship for 
three years, from 2014 to 2016. SRG SSR 
agreed the deal with Formula One 
Management, the championship’s operator. 
The coverage will be on the broadcaster’s 
German-language channel SRF, French-
language channel RTS, Italian-language 
channel RSI and Romansch-language 
channel RTR (page 8).

■■ Motorsport: Japanese commercial and 
pay-television broadcaster TV Asahi 
acquired rights for the Formula E 
Championship electric car series. The 
multi-year deal will include free-to-air 

and pay-television coverage on TV 
Asahi’s national channel and its network 
of regional channels. The agreement 
includes live coverage of all races plus 
practice and qualifying sessions. TV 
Asahi agreed the deal directly with series 
promoter Formula E Holdings, which 
runs the series along with the FIA, 
motorsport’s world governing body.

■■ Netball: The Sportfive agency struck a  
deal with Netball Singapore for the  
global distribution and host production 
rights for the governing body’s 2013 
Nations Cup national team competition.

■■ Olympic Games: América Móvil, the 
Mexican telecommunications company 
owned by billionaire Carlos Slim, agreed 
sublicensing deals for rights to the  
2014 Winter Olympics with 26  
regional television networks in Mexico. 
América Móvil is also showing the 2014 
Games, in Sochi, Russia, on its Claro 
Sports pay-television channel and the 
UnoTV website.

■■ Olympic Games: Czech commercial and 
pay-television broadcaster Nova agreed a 
rights-sharing deal involving the 2014 
Winter Olympics with public-service 
broadcaster Czech TV. Nova will make 
the Olympic ice hockey tournament in 
Sochi, Russia, available to Czech TV in 
exchange for rights for a number of 
popular Czech films.



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22

11  

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from November 21 to December 4

Time reported that Al Jazeera’s offer was worth CHF100m 
(€81m/$110m). The IHF refused to comment on the value. The 
current deal, with the Ufa Sports agency, is worth about €33m 
($44.6m), or CHF41m, between 2010 and 2013.

■■ Public-service broadcaster France Télévisions is close to agreeing 
an extension to its rights deal for the French Open tennis 
tournament. France Télévisions is set to agree terms with the 
Fédération Française de Tennis, the governing body of tennis in 
France, for the next five editions, from 2014 to 2018, of the grand 
slam tournament at Roland Garros in Paris.

■■ The Mediapro agency will open the auction for the next cycle of 
Spanish rights to the Formula One motor racing championship  
on Monday, December 9. The rights will cover two seasons,  
2014 and 2015.

■■ German public-service broadcaster ZDF and pay-television 
broadcaster Sky Deutschland tabled bids for the rights to the Uefa 
Champions League for three seasons, from 2015-16 to 2017-18. 
They are the incumbent broadcasters. Public-service broadcaster 
ARD said it would not bid for financial reasons. It last month 
suggested that it was considering a bid, even though this would 
have controversially put it into competition with sister public-

service broadcaster ZDF.  The rights were put on the market by 
Uefa, football’s European governing body, last month.

■■ The CAA Eleven agency launched a tender for the media rights in 
the Middle East and North Africa to European qualifiers for the 
Uefa Euro 2016 and 2018 Fifa World Cup national team football 
tournaments. Bids must be submitted by December 11.

■■ New Twenty20 cricket competition the Caribbean Premier 
League issued an invitation to tender for its domestic and 
international media rights for three seasons, from 2014 to 2016. 
The winning bidder must guarantee free-to-air coverage 
throughout the Caribbean. Bids must be submitted by December 
19 (page 5).

■■ Estonian public-service broadcaster ERR is looking to sublicense  
its rights to the 2014 Fifa World Cup after electing to focus its 
resources on next year’s Winter Olympics. The broadcaster faces 
budget cuts after it had a request for €800,000 ($1.1m) in  
additional funding for 2014 turned down by the Estonian 
government in September.

■■ Cricket Australia streamed live coverage of a match between the 
national governing body’s Chairman’s XI team and the England 
national team on November 29-30. The coverage was available to 

 MEDIA RIGHTS 3

Paralympics, Southeast Asian Games, skiing, tennis and more

■■ Paralympics: The Canadian Paralympic 
Committee acquired the media rights for 
the 2014 winter Games in Sochi, and the 
2016 summer Games in Rio de Janeiro. 
The committee will secure more than 65 
hours of broadcast coverage and up to 
350 hours of digital coverage via deals 
with a consortium including public-
service broadcaster CBC, pay-television 
broadcaster Sportsnet, internet company 
Yahoo Canada Sports and Accessible 
Media, which specialises in media for the 
blind, visually impaired, deaf and hearing 
impaired. Digital sports video news 
agency SendtoNews will distribute news 
highlights to Canadian media platforms.

■■ Skiing: The US Ski and Snowboard 
Association acquired US media rights for 
the 2015 and 2017 Alpine and Nordic Ski 
World Championships, in a deal with the 
European Broadcasting Union (page 5). 
In a deal agreed at the same time, the US 
body appointed Eurovision Production 
Coordination, the production division of 
the EBU, to produce coverage of two Fis 
World Cup events in Vail/Beaver Creek, 
which will be test events for the 2015 
World Championship. EPC is also the 

host broadcaster of the 2015 and 2017 
World Championships.

■■ Southeast Asian Games: Malaysian 
commercial broadcaster TV3 acquired 
rights for highlights of the 2013 Southeast 
Asian Games. TV3 will broadcast a 
one-hour highlights programme two times 
per day focusing on Malaysian athletes 
competing in football, athletics, aquatics 
and sepak takraw. TV3’s sister channel 
TV9 will show live coverage of every 
Malaysia national football team group 
stage match at the event. TV3 will take 
over live coverage of the football 
tournament from the knockout stages.

■■ Tennis: Pan-regional sports broadcaster 
Eurosport renewed and expanded a 
rights deal for the French Open grand 
slam tournament for eight years, from 
2014 until 2021. The first year of the deal 
was a renegotiation of an existing 
three-year deal, from 2012 to 2014. The 
deal grants Eurosport exclusive live 
pay-television rights across Europe, and 
fully exclusive media rights in 13 
markets. Eurosport will have fully 
exclusive rights in Denmark, Hungary, 
Israel, Norway, Poland, Portugal, 

Romania, Russia, Sweden, Spain, Turkey 
and Ukraine from 2014, and Italy from 
2015. The agreement excludes the 
event’s home market, France. Eurosport 
acquired the rights from the MP & Silva 
agency, which acted on behalf of the 
Fédération Française de Tennis, the 
tournament organiser.

■■ Tennis: Australian commercial 
broadcaster Seven Network struck a deal 
to broadcast the 2013-14 Hopman Cup 
national team tournament. Seven will 
broadcast the tournament on its 
digital-terrestrial channel 7mate, with 
the option of marquee matches being 
shown live on its main channel.

■■ Various: UK pay-television broadcaster 
BT Sport agreed a content partnership 
with sports video news agency SNTV. 
SNTV, which is owned by the IMG 
agency and the Associated Press news 
agency, will provide BT Sport with 
high-definition video news content for 
integration across the broadcaster’s 
programming. The content will include 
footage of training and press conferences, 
breaking news and coverage of football, 
cricket and rugby union developments.



TV SPORTS MARKETS    December 6 2013    Vol 17    No 22 

12  

Important Terms and Conditions

All rights in this newsletter are reserved. No part of this newsletter may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by 
any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of TV Sports Markets. 

For full terms and conditions of use, please visit: http://www.sportbusiness.com/terms-and-conditions-0

editorial

Editor	 Frank Dunne
	 @frankdunneTVSM

Senior Reporter	 Dan Horlock
	 @DanHorlock

Reporter	 Robin Jellis 
	 @robinjellis

Telephone	 +44 (0) 20 7954 3506
Fax	 +44 (0) 20 7954 3511
Email	 tvsm@tvsportsmarkets.com

design & production

Designer	S tewart Henson

SALES & COMMERCIAL

Telephone	 +44 (0) 20 7954 3483
Email	 sales@tvsportsmarkets.com 

Paul Santos 	 Head of Sales & Commercial
	 paul.santos@tvsportsmarkets.com

Scott Longhurst	 Account Manager
	 scott.longhurst@tvsportsmarkets.com

	TV Sports Markets
Registered Office:  
St Mark's House, Shepherdess Walk, London, N1 7BQ
© TV Sports Markets Ltd.
Printed by Rapidity, Citybridge House, 
235-245 Goswell Road, London EC1V 7JD

viewers in Australia via the Cricket Australia and Tourism 
Northern Territory websites.

ALSO SINCE LAST TIME
■■ Sports betting media company Sportradar acquired US-based live 
sports data provider SportsData.

■■ Mexican commercial broadcaster TV Azteca completed a 
takeover of Atlas, a football club that competes in Liga MX, the 
top division in Mexico, in a deal worth about $50m (€37m). 

■■ The Schmidt Media agency extended a deal to produce  
interviews and other programming for the DOSB, the German 
Olympic Committee, for German public-service broadcasters 
ARD and ZDF. The agreement runs until the 2016 summer 
Olympic Games.

■■ Richard Freudenstein, the chief executive of Australian pay-
television operator Foxtel, called on the government to alter  
the current anti-siphoning regulations, which state that certain 
sporting events of national interest must be broadcast on  
free-to-air television. Freudenstein said that the rules provide 
free-to-air broadcasters with an unfair advantage when bidding  
for rights. He called for “a simpler, fairer anti-siphoning  
system,” but conceded that it would be “politically difficult”  
to abolish the rules.

■■ Asian pay-television broadcaster Ten Sports expects to generate 
Rs1.2bn (€14m/$19m) from advertising around its coverage of 
the India-South Africa cricket series currently underway. The 
series, which began on December 5 and runs to December 26, 
features two Test matches and three one-day internationals. Ten 
has sold 90 per cent of the advertising inventory around it.

■■ Canadian telecoms company Rogers Communications agreed a 
deal for the naming rights for the new arena of Canadian NHL 
team the Edmonton Oilers, a week after agreeing a major NHL 
media rights deal (page 1). The arena, which will be completed in 
2016, will be called Rogers Place.

■■ The West Indies Cricket Board appealed to Caribbean broadcasters 
to acquire rights for the New Zealand-West Indies Test, one day 
international and Twenty20 series currently underway in New 
Zealand. Many fans in the Caribbean are unable to watch the series 
because broadcasters have not secured the rights.

industry moves
■■ German media group Constantin Medien expanded the 
management teams of its German sports broadcaster Sport1 and  
its Constantin Sport Marketing division. Olaf Schröder, the 
editor-in-chief and programme director of Sport1, will serve as 
Sport1’s managing director with editorial responsibility across all 
platforms. Robin Seckler, the director of digital at Sport1, will be  
the managing director of Sport1’s digital activities. Matthias 
Kirschenhofer will become managing director of entertainment at 
Constantin Sport Marketing.

■■ Fox International Channels, the international broadcast subsidiary 
of 21st Century Fox, appointed Kelly Butler as senior vice-
president of its Fox Sports pay-television brand in Europe and 
Africa. Butler previously served as chief executive of sub-Saharan 
pay-television sports broadcaster Setanta Africa. FIC acquired 
Setanta Africa in a deal finalised last month. FIC also appointed 
Helena Choe to the newly-created position of vice-president of 
syndication for the Middle East and Asia-Pacific region. 

■■ The Kentaro agency appointed Greg Davies as its new head of 
club business and digital media. Davies previously co-founded 
technology company En Linea, the developer of websites such as 
Fifa.com, ManUtd.com and FCBarcelona.com, before becoming a 
founding member of the IMG agency’s interactive division, TWI 
Interactive.

■■ Tomas Franzén, the chief executive of Swedish cable-television 
operator Com Hem, was appointed as the chief executive of media 
company Bonnier, succeeding Jonas Bonnier in the role. Bonnier 
owns several sports broadcasters in the Nordics, including 
Sweden’s TV4 Group, and pan-regional pay-television brand C 
More Entertainment.

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from November 21 to December 4

mailto:editorial@tvsportsmarkets.com

