
REGULATION 1 

Fifa: Legal challenge to UK and Belgium 
listed events was not an own goal 
By Frank Dunne 

Fifa has insisted that its joint challenge 
with Uefa to the UK’s listed-events regime 
– which ended in a comprehensive defeat 
last week in the European Court of Justice 
– was not, as critics claim, an own goal 
with potentially damaging consequences.

The ECJ threw out the challenge by 
football’s world and European governing 
bodies to the listing of the entire Fifa 
World Cup and European Championship 
in the UK and Belgium. 

Some independent lawyers and sports 
rights-holders believe that it could be a 
green light for other member states to list 
both football tournaments entirely, and 
more generally to expand the scope of 
events which must be shown on free-to-air 
television. If this happened, the decision 
to bring the case would prove to be an 
“own goal” which could damage 
international football economically.

Fifa rejected the arguments. The 

governing body told TV Sports Markets: 
“The judgment does not give carte 
blanche to all member states of the 
European Union to include in their lists 
all the matches of the Fifa World Cup. 
The holdings in the judgments are 
tailor-made to the UK and to Belgium.”

Fifa and Uefa were appealing a February 
2011 ruling by the European General 
Court which backed an earlier decision by 
the European Commission that the listing 
of the two events in their entirety was in 
line with the EU Television Without 
Frontiers Directive. This enshrined 
free-to-air protection for events of major 
importance in European law. 

The ECJ said that the decision in the 
General Court in 2011 was correct. The two 
governing bodies were ordered to pay costs. 
The ruling brings the legal case to an end; 
no further appeals are possible.

EUROPEAN QUALIFIERS 

Discovery changes the Nordic landscape 
By Kevin McCullagh 

SBS’s Uefa European Qualifiers rights deal 
in Scandinavia last week is being seen as 
confirmation that Discovery’s acquisition 
of the broadcaster last year will inject  
fresh competition into the Nordic 
sports-rights market.

SBS Discovery Media, which operates 
basic-tier and free-to-air channels across the 
Nordics, paid between €70m ($91m) and 

€75m for rights in Denmark, Norway and 
Sweden for all matches in the package.

The deal covers the Euro 2016 and World 
Cup 2018 qualifying matches of all European 
nations including the Scandinavian  
countries – 546 matches in total. The CAA 
Eleven agency, Uefa’s marketing agent for the 
rights, brokered the deal.

contents

1,4	 Fifa defends its decision to attack 	
	 listed-events law after defeat 		
	 in the European Court of Justice 

1,6	 European Qualifiers deal is first 		
	 sign that arrival of Discovery 		
	 will stimulate Nordic market 

 2	 Fastrack: Signs of life in Greek 		
	 market; BoxNation pays big fee for 	
	 Mayweather-Alvarez fight 

3	 Sky-Rai Olympic deal pleases IOC 	
	 and Coni, but not ski federation 

5	 Premier League High Court ruling 	
	 is breakthrough for sport in battle 	
	 with online pirates 

7	 More pain in Spain as NBA and 		
	 Premier League values drop 

7	 English football cashing in as Sky 	
	 and BT scramble for content 

9	 Sports Clips 	
	

	
	

Continued on page 4 ▶

Continued on page 6 ▶

VOL17 NUM14
FridAy 26 July 2013

w w w . s p o r t b u s i n e s s . c o m / t v - s p o r t s - m a r k e t s

The next issue of TV Sports Markets will be published on August 30

Plus the latest edition 
of Watching Brief, 

including analysis of the 
Fifa Confederations Cup 

in selected markets

 @TVSportsMarkets
Follow us on Twitter



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14 

2  

Greek Euroleague deal 
may be positive sign 
Last week’s deal in Greece for 
basketball’s Euroleague was a rare 
positive sign in a troubled market. 

The value of the rights is understood  
to have stayed steady, at around €4.3m 
($5.6m) per year, in a deal agreed 
between the league and the Asset 
Ogilvy agency. 

The deal is a two-year extension,  
from 2016-17 to 2017-18, of the 
agency’s current six-year deal, which 
runs from 2010-11 to 2015-16.

Rights fees have generally been  
falling in Greece in recent years, 
tracking the declining economy and 
advertising market. The advertising 
market has now hit its floor, according 
to some local experts. Revenues in 2013 
are expected to be close to those in 
2012, and some are predicting a 
single-digit percentage increase in 2014.

The Euroleague is one of the strongest 
sports properties in Greece. Two of 
Europe’s top clubs hail from the country. 
But a drop in value had been expected 
because one of the league broadcasters 
in the current cycle is defunct public-
service broadcaster ERT.

Rights-holders and agencies are still 
waiting to see how the Greek 
government’s shutdown of ERT will 
affect the sports-rights market.

ERT was previously one of the 
biggest buyers in the market – being 
licence fee-funded, it had been 
protected from the ravages of an 
advertising market that fell 72 per cent 
between 2007 and 2012.

The government has set up a new 
national public-service broadcaster – 
the New Hellenic Radio, Internet and 
Television (Nerit). Its debut live 
transmission will be this weekend’s 
Formula One Hungarian grand prix.

It shut the old one, ERT, because it 
believed it was wasting too much 
money. Agencies and rights-holders 
fear that Nerit will spend much less on 
sports rights.

ERT’s sports content during the 
shutdown – since June 11 – has either 
been sublicensed to other broadcasters, 
broadcast on an unofficial ERT feed,  
or not shown at all.

Fifa, football’s world governing body, 
is understood to have been angered by 
an unauthorised sublicensing of 
Confederations Cup matches to 
commercial broadcaster Skai. The 
government-appointed ERT managers 
who did the deal had to pull the plug  
on it after two matches.

The unofficial ERT feed was set up  
by ERT employees in defiance of the 
government, with help from the 
European Broadcasting Union, the 
public-service broadcaster consortium. 
It has shown some sport that ERT 
acquired via the EBU. 

Stefan Kuerten, the head of the  
EBU’s sport and business unit, told TV 
Sports Markets that the organisation had 
tried to help its rights-holders get 
coverage as far as possible in what was 
“a force majeure situation.” 

Big fee for Mayweather bout 
UK pay-television boxing broadcaster 
BoxNation paid close to $500,000 
(€385,000) for the rights to the 
catchweight fight between Floyd 
Mayweather Junior and Saúl Álvarez. 
The fight will take place in Las Vegas, 
the US, on September 14.

It is understood that rights-holder 
Golden Boy Promotions did not put 
the rights on the market and concluded 
an exclusive deal with the channel at  
the end of last month. 

The deal was a good one for both 
parties. The UK has become a difficult 
market for boxing rights-holders in 
recent years. Pay-television broadcaster 
BSkyB has significantly reduced its 
boxing content since last year and now 
works with only one promoter, 
Matchroom Sport, while pay-per-view 
platform Primetime has struggled to 
land any rights since the creation of 
BoxNation at the end of 2011.

Boxing promoter Frank Warren, who 

has a seat on the board of BoxNation, 
said that the deal was an example of  
the strong working relationship 
between the channel and US-based 
promoter Golden Boy.

BoxNation has shown Mayweather’s 
last three fights. Warren told TV Sports 
Markets that Golden Boy were “very 
happy” with the deals. 

The channel paid about $450,000 for 
the rights to Mayweather’s last fight 
against Robert Guerrero on May 4. 
Mayweather won by unanimous decision. 

BoxNation has a long-term rights  
deal in place with Golden Boy but it 
does not include Mayweather’s fights. 
Mayweather Promotions, the agency 
that represents Mayweather, reached  
an agreement with Golden Boy for it  
to market the broadcast rights to the 
fight outside the US. 

The fight will come too soon for 
BoxNation’s launch of its high  
definition channel in late November. 
The move to high definition is being 
funded by Bill Ives, owner of steel 
stockholder Rainham Steel, a long-term 
sponsor of Frank Warren’s boxing 
events. Ives is set to acquire about a 
30-per-cent stake in the channel. 

In addition to the main bout on 
September 14, Golden Boy has added 
the light-welterweight title fight 
between Danny García and Lucas 
Matthysse as the main undercard  
bout. Champion García puts both his 
WBA and WBC belts on the line.

The card will be shown in the US on 
pay-per-view broadcaster Showtime. 
The promoter and the broadcaster are 
expecting to generate significantly  
more than 1m ppv buys. 

Álvarez is extremely popular with  
the US’s large Mexican population 
while Mayweather is the pound-for-
pound best fighter in the world, 
according to The Ring Magazine. It is 
being dubbed the fight of the year. 

The record for pay-per-view 
purchases is 2.48m, generating  
almost $137m, set by Mayweather  
and Oscar De La Hoya in 2007. 

 FASTRACK � NEWS IN BRIEF



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14

3  

TV ITALY

Rai-Sky Olympic  
deal leaves ski 
federation cold
By Frank Dunne

The €65m ($84.5m) sublicensing deal 
agreed last week between Sky Italia and 
Rai for the rights to the Olympic  
Games has angered the Italian winter 
sports federation. 

The Federazione Italiana Sport 
Invernali is unhappy at state broadcaster 
Rai’s decision to acquire only the rights to 
the 2016 Rio summer Games. 

The deal means that live free-to-air 
coverage of next year’s winter Games in 
Sochi will now be exclusively on Sky’s 
Cielo, a channel with a two-per-cent 
share, instead of on one of Rai’s three 
flagship channels. One source close to the 
federation this week said that Rai’s choice 
was in keeping with its view in recent 
years that skiing was “a Serie B sport.”

The source said: “Winter sports have 
given Italy 97 Olympic medals, second 
only to athletics, but over the years the 
sport has been gradually moved off Rai’s 
main national channels on to its smaller 
digital sports channels.” He said that 
smaller live audiences for the Games 
would prove damaging for the sport. 

‘Best possible deal’
The reaction was in stark contrast to that 
of the Italian Olympic Committee 
(Coni), which hailed it “the best possible 
deal” in the circumstances. 

Coni told TV Sports Markets: “We now 
have a situation where the Rio Games will 
be shown live and free-to-air, with Rai 
committed to showing a greater number 
of hours than it did in the past. The whole 
of the winter Olympics – every minute – 
will broadcast live on Sky.” 

Coni said that the cumulative live 
audience of the event on Sky, across its 
Sky Sport pay-television channels and 
Cielo, would end up being higher than 
was the case when Rai held the rights 
exclusively and showed only 100 or so 
hours of the event live. 

Rai will show a late night highlights 

programme, with one hour of footage 
from Sochi. Coni president Giovanni 
Malagò, who was heavily involved in 
brokering the deal, is credited with 
demanding this of the two broadcasters. 

The International Olympic Committee 
told TV Sports Markets that it was 
“pleased” with the deal. It said that the 
agreement “ultimately means better 
overall exposure in Italy of the Olympic 
Games for Sochi than we saw in 
Vancouver [in 2010] and indeed any  
past winter Games.” 

Details of coverage for Rio have not 
been finalised yet, but Rai has told the 
IOC that it will show at least 400 hours  
of live free-to-air coverage. In the past,  
Rai has shown around 200 hours of live 
coverage for the summer Games. 

End of an era for Sky 
Sky’s unexpected decision to sell on all 
the rights to Rio, not just the free-to-air 
rights, arguably marks the end of an era. 
In the last decade, faced with the inability 
(for regulatory reasons) to acquire top 
football content like Serie A and the Uefa 
Champions League on an exclusive basis, 
the broadcaster began investing heavily in 
one-off major events, such as the Fifa 
World Cup and the Olympic Games. 

The blue-ribbon events were intended 
to be a differentiator around which Sky 
could build its marketing campaigns as 
the home of sport in Italy. Sky’s  
coverage of both events won widespread 
respect but did nothing to increase its 
subscriber base. 

Ironically, this was one of the factors 
which saved Sky in the complaint by 
media group Mediaset to the Italian 
antitrust authority that in acquiring 
World Cup rights on an exclusive basis, 
Sky was abusing a dominant position. 

In finding in Sky’s favour in April, the 
Autorità Garante della Concorrenza e  
del Mercato said that an analysis of 
historical subscriber numbers showed 
that the 2010 World Cup did not help  
Sky add a “significant” number of 
subscribers, and that the rights did not 
give Sky any competitive advantage in  
the pay-television market. 

Sky paid €152m for the rights to Sochi 
and Rio. Of this, the summer Games is 
thought to account for around 70 per cent 

of the value, or €106m. Selling on those 
rights for €65m does not look like a great 
piece of business for Sky. 

A local industry executive said,  
however, that given Sky’s stated intention 
to make savings of $200m over two or 
three years, it had little choice but to do  
the deal. “The commercial upside was 
small and the costs of rights and 
production enormous,” he said. “Sky  
had to cut its losses. It now has €65m, 
which might strengthen its position in  
the rights market.”

Sky’s production costs for the London 
Games ran into the tens of millions of 
euros. In announcing a drop in Sky’s 
operating profits from $119m to $23m in 
the three months to September 2012, 
parent company News Corp singled out 
the London costs as a major factor. 

Sky lost 40,000 subscribers in the 
quarter, despite having the Games. It lost 
a further 28,000 subscribers in the last 
quarter, leaving it with 4.83m customers 
at year-end. At March 31 this year, it was 
down to 4.78m. 

Dropping Rio appears to signal the  
end of the major events strategy, which 
would not be good news for the IOC  
for future negotiations. However, the 
IOC is confident that Sky will still be at 
the table. It said: “The deal also keeps 
both Sky Italia and Rai in the front seat  
in terms of Olympic broadcasting 
coverage in Italy, which should continue 
fostering competition in the run-up for 
bids for Olympic Games coverage for 
2018 and 2020.”

Rai the winner
Rai appears to be the real winner in the 
deal. It has been able to acquire exclusive 
rights to the Rio Games and highlights to 
the winter Games for less than the 
amount it paid, as a member of the 
European Broadcasting Union, for the 
2008 summer Games in Beijing. 

Rai, as a member of the EBU, had held 
the Italian rights to the Olympics up to 
Beijing. In February 2008, Sky bought the 
rights to the winter Games in Vancouver 
2010 and the 2012 summer Games in 
London for €112m. The two broadcasters 
agreed a sublicensing deal under which  
Rai acquired the free-to-air rights to 100 
hours of coverage from Vancouver, and 



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14 

4  

200 from London. This is the minimum 
required by the IOC and Italian listed-
events legislation. 

When Sky later acquired the rights to the 
2014 and 2016 Games, it had been 
expected that Rai would do a similar deal. 
The two broadcasters had been in on-and-
off talks for over a year about a sublicensing 
deal covering both Games. Some sources 
say that a more wide-ranging deal was not 
agreed for Sochi because Sky’s operational 
plan for covering the event was too far 
advanced when negotiations resumed 
earlier this month. 

REGULATION 1 

Fifa insists that listed 
events challenge was 
not an own goal 
Continued from page 1 ▶
All of Fifa’s and Uefa’s main legal 
arguments were rejected by the ECJ.  
There were two small ‘victories’ for them  
in the court’s reasoning which might be 
significant in future, even though neither 
changed the outcome of the case. 

First, the ECJ said that the General 
Court had “erred in law” in saying that 
football tournaments could reasonably be 
considered to be single events. The 
General Court interpretation would make 
it easier for other member states to justify 
listing all matches. 

Fifa said that the ECJ position 
“endorses an important argument in our 
appeal.” The court upheld Fifa’s view that 
the World Cup “must be regarded as an  
event which is, in principle, divisible  
into different matches or stages, not all  
of which are necessarily capable of  
being characterised as an event of  
major importance.” 

Fifa added that the “market  
distortion” of listing all 64 matches  
had a negative impact on its ability to 
generate funds from the World Cup, 
income which it “redistributes through 
the entire pyramid of football  
worldwide – investing in the global 
development of the game.”

Second, the ECJ argued – contrary to 
the General Court view – that a member 

state which lists all matches must 
communicate to the European 
Commission its reasons for doing so. 

Impact 
The immediate effect of the ruling is that 
Fifa and Uefa will not be able to bring UK 
pay-television operators like BSkyB and 
BT into the bidding for their flagship 
tournaments, limiting the potential 
media-rights value of each. 

The BBC and ITV paid a combined 
£196m (€229m/$298m) for the World 
Cups of 2010 and 2014, and paid £50m 
for Euro 2012. Each was a joint bid. Some 
experts believe that the value could be 
doubled if pay-television was allowed to 
enter the market for the rights. 

The rights to the World Cups of 2018 
and 2022 were carved out of the recent 
European sales cycle by Fifa pending the 
outcome of the case. Uefa has held off 
from selling the UK rights to Euro 2016 
for the same reason. 

The wider impact of the ruling will 
depend on how it affects the thinking of 
governments around Europe. Ironically, the 
UK government had a difficult battle 
convincing the commission to accept the 
listing of all matches in both tournaments. 
When the commission eventually approved 
the list, in July 2000, the government was 
triumphant, with Whitehall sources 
claiming that the UK had “raised the bar,” 
paving the way for other member states to 
list major events in their entirety.

Fifa points out that any economic 
impact will be limited because the 
governing body already has a strong 
commitment to seeking extensive 
free-to-air coverage for the World Cup. 

Its minimum requirement in Europe is 
that 22 matches are shown free-to-air. 
These include national team matches, the 
opening ceremony, the semi-finals and 
the final. In practice, it seeks far greater 
exposure. In its broadcaster agreements 
for the tournaments of 2010 and 2014, 
the minimum requirement was exceeded 
in most European countries. 

For the 2018 and 2022 World Cups, 
Fifa has already sold the rights in 37 
countries to the European Broadcasting 
Union, the consortium of public-service 
broadcasters, who broadcast free-to-air 
(TV Sports Markets 16:7).

Uefa has a similar commitment to 
free-to-air coverage of the key games in 
the European Championship. 

Strategy questioned 
Some experts argued this week that 
irrespective of whether the ruling leads  
to what one called “a viral strengthening 
of listed events” across Europe, the  
basic Fifa/Uefa strategy of litigating, 
rather than lobbying for change, was 
counter-productive. 

One senior European lawyer  
compared the case with Uefa’s legal 
challenge to the Belgian footballer 
Jean-Marc Bosman, leading to the 1995 
ECJ ruling in Bosman’s favour which tore 
up the existing European player transfer 
system. He argued that Uefa has  
generally been more successful when 
using diplomacy. 

He pointed to the success of Uefa’s 
negotiated settlement with the European 
Commission over Uefa’s Financial Fair 
Play rules. “It was very unusual for the 
commission to come out so strongly in 
favour of a governing body’s policies,” he 
said, “when there was no formal case or 
reason for the commission to intervene.” 

Another lawyer argued that the General 
Court ruling was so strong that any appeal 
was doomed to fail and a waste of money. 

Uefa remains convinced that its core 
legal argument – that the commission 
erred in law by not conducting a full 
analysis of the impact of the listing on 
competition in the UK broadcast market 
– was valid. Its view was supported by the 
General Court in a 2005 ruling in a case 
between the Infront Sports & Media 
agency and the commission. 

A UK media-rights lawyer argued that 
the scale of the ECJ defeat will have 
undermined the attempts of Fifa and Uefa 
to convince the UK government to 
voluntarily reduce the scope of its listed 
events. The government has been sitting 
on a 2009 review of UK listed events 
pending the outcome of the ECJ case. 

Fifa said this week that it would 
continue with “its productive discussions 
inside and outside of the European  
Union to issue lists of protected events 
carefully reflecting the interests of  
football fans, the media landscape and  
the event organisers.” 



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14

5  

REGULATION 2 

High Court ruling is 
step change in battle 
with online pirates
By Frank Dunne

Last week’s High Court ruling in the 
Premier League’s battle to prevent a 
website, FirstRow Sports, streaming its 
matches without authorisation 
represented a step change in sport’s battle 
against pirate internet coverage in the UK.

The court ruling requires the UK’s six 
main internet service providers – BSkyB, 
BT, Everything Everywhere, TalkTalk 
Telecom, Telefònica UK and Virgin 
Media – to block their customers’ access 
to the FirstRow site. 

The site, which gives viewers 
unauthorised access to third-party 
broadcasts, is used both by private 
individuals and pubs. It is primarily 
targeted at the UK but is also accessed in 
many other countries around the world.

Until now, the league – along with 
many rights-holders – has struggled to 
find an effective way to take action against 
websites housed abroad which stream 
their content free online using peer-to-
peer or other technologies. 

There have been two main problems. 
First, many sites are registered in 
countries where there is no effective 
policing of rogue websites. Second, even 
where the league was successful in 
ordering a website operator to shut its 
service down, the operator would simply 
reappear days later under a new domain 
name. One insider said that “it was like 
playing a game of whack-a-mole.” 

The key to the strengthening of the 
league’s position, according to 
competition lawyer John Enser, of law 
firm Olswang, is the use of section 97A  
of the UK’s Copyright, Designs and 
Patents Act 1988. The law allows rights-
holders to choke off access to foreign sites 
carrying pirate material. 

At the end of 2012, following a 
successful test case brought last year 
against a website called PirateBay, the law 
began to be used by music and film 
companies to close down or limit access 

to illegal file-sharing sites. This is the first 
time it has been used by a sports body.

“It follows the strategy increasingly 
adopted in challenging piracy of not 
bothering about attacking the sources,” 
Enser said, “which are often offshore and 
too hard to get to, but attacking the ability 
for a ‘casual’ pirate to access that material.”

He said that another part of the league’s 
strategy, and that of other rights-holders, 
was to challenge the ability of such sites to 
sell advertising and take credit cards. 

“The Digital Economy Act ‘three 
strikes’ legislation that would allow 
content owners to go after users, with the 
collaboration of ISPs, doesn’t look like it 
will come into force any time soon, so the 
industry is taking whatever steps it can 
find under the existing law,” he said.

As a consequence of this ruling, and a 
separate successful league action in the High 
Court against a UK publican in March, the 
league is understood to be about to double 
the number of UK pubs which it investigates 
for breach of copyright to about 7,000 per 
season. This week, it appointed Glasgow-
based company ID Inquiries to conduct the 
investigations (see Sports Clips). 

The league action was supported in the 
High Court by England’s Football 
Association, the Football League, the 
Scottish Premier League, Uefa, the PGA 
European Tour, the Professional Darts 
Corporation, World Snooker and the 
Rugby Football Union. 

Copyright protection
One interesting aspect of the ruling is  
the scope of copyright protection it gives 
the league. This follows a small change  
the league made in the way it sends its  
live match signal. 

Until the end of the 2011-12 season, the 
feed of all 380 league matches per season 
was transmitted live around the world to all 
Premier League rights-holders by the 
league’s production partner IMG Media. 
IMG now records the feed before 
transmitting it globally. This means that 
what is being broadcast is a ‘film’ of the live 
match, with a delay of a few seconds, 
known as the “recorded world feed.” The 
league can therefore claim that what is 
being broadcast is a creative work, on 
which it can rightfully claim copyright. 

The league made the change due to 

doubts which were raised about the 
extent of its copyright during its failed 
European Court of Justice case against 
UK publican Karen Murphy. 

The league had challenged Murphy over 
her use of a Greek satellite feed to show 
Premier League matches in her 
Portsmouth pub. The court ruled that 
accessing satellite services from other EU 
member states was not illegal but said that 
such broadcasts might infringe copyright 
(TV Sports Markets 15:18). 

The court questioned, however, 
whether there could be any copyright in 
the broadcast of the match itself, which is 
a spontaneously occurring sports event.  
It said that a claim to copyright might be 
limited only to the creative works of the 
league, such as its theme tune, logos and 
action replays. 

In the High Court, the league claimed 
copyright in the following: the films 
comprising the action replays included in 
the clean live feed (and hence the recorded 
world feed); the films comprising the 
recorded world feed; the artistic works 
comprising the Premier League and league 
sponsor Barclays logos which are 
incorporated in the recorded world feed; 
and the artistic works comprising two sets 
of on-screen graphics which are 
incorporated in the recorded world feed. 

The judge, Justice Arnold, said he was 
satisfied by the evidence filed by the league 
that “copyright subsists in these works” 
and that the league owns those copyrights.

FirstRow 
One of the reasons that the league 
decided to target FirstRow, which is 
registered in Sweden, is that it had 
become hugely successful on the back of 
showing Premier League matches. 

It was ranked as the 239th most popular 
website in the UK in April 2013. This 
made it more popular than websites such 
as leading travel website lastminute.com 
and the website of the Financial Times 
newspaper. That month, it received 9.98m 
unique user hits worldwide.

The level of traffic enabled FirstRow  
to earn large amounts from advertising 
and affiliate fees. The league’s expert 
witness in the case estimated that 
FirstRow was generating between £5.4m 
(€6.3m/$8.2m) and £9.5m per year. 



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14 

6  

The fee represents about a 30-per-cent 
increase on current values. First- and 
second-party rights for Denmark, Norway 
and Sweden qualifiers for Euro 2012 and 
World Cup 2014 are thought to have been 
worth around €55m in total.

Strong competition between 
broadcasters and relatively buoyant 
economies have led to rights-fee increases 
in the Nordic region in the last five years, 
particularly for top football. They have been 
among the few strong markets in Europe. 

SBS steps up
Until now, SBS has played a relatively 
small role. Pan-Nordic broadcasters 
Modern Times Group and Bonnier/TV4 
Group, and Norwegian broadcaster TV2 
have been the major players.

SBS, unlike these three, does not have 
premium pay-television channels. It 
operates basic-tier and free-to-air 
channels in each market. MTG, Bonnier 
and TV2 Norway each have a range of 
free, basic-tier and premium pay-
television channels. MTG also runs a 
satellite television platform.

SBS has tended to bid for a small 
number of strong properties, on a market-
by-market basis. It has non-exclusive rights 
for English Premier League football in 
Denmark, and also previously acquired 
rights in Norway and Sweden for national 
team football matches.

The European Qualifiers deal is a major 
step up for SBS, and looks to be down to 
financial backing from new owner 
Discovery, the US-based non-fiction 
television channel operator. Discovery 
acquired the business from German 
broadcaster ProSiebenSat.1 last 
December (TV Sports Markets 16:23).

Harald Strømme, head of SBS in 
Norway, said at the time of the merger 
that it would make SBS stronger, both in 
rights buying and in the advertising 
market. This week he said the qualifier 

deal was “a tangible example” and proof 
that Discovery was serious about its 
commitment in the Nordics.

This looks to be good news for rights-
holders, and not so good for some of the 
region’s other broadcasters. SBS’s ability to 
bid pan-regionally makes it a particularly 
tough opponent for broadcasters operating 
in a single market, like TV2 Norway.

“It’s a totally different scenario,” Bjørn 
Taalesen, TV2’s head of sport, told TV 
Sports Markets this week. “The opposition 
now includes Discovery, which means big 
American money. We can no longer just sit 
on our own in little old Norway and expect 
to win major rights deals. If TV2 doesn’t 
find other companies to bid together with, 
we will struggle. I need some rich friends.”

Surplus matches
A big question, with potentially huge 
ramifications for the Nordic rights market, 
is what SBS will do with the rights for the 
matches in the European Qualifiers 
package which it doesn’t currently have 
room for on its channels.

SBS will show live coverage in each 
market of the respective national teams’ 
matches plus some other matches 
between major nations. This leaves 
hundreds of matches which it has not yet 
announced plans for. These are typically 
premium pay-television content, rather 
than drivers of big audiences for free-to-
air or basic-tier channels.

SBS has three options. First, it could 
sublicense the rights to another broadcaster. 
Second, it could launch or acquire its own 
pay-television channels. A potential 
acquisition target is the loss-making 
pan-Nordic C More premium pay-television 
channels, currently being sold by owner 
Bonnier/TV4 Group. SBS is a previous 
owner of C More – then called Canal Plus 
– which it held between 2005 and 2008.

A third option is that SBS could put  
the matches on the Nordic Eurosport 
channels. These are now sister channels  
of SBS, after Discovery bought a 20-per-
cent stake in Eurosport last year.

Several industry insiders said this  
week they expected SBS to use the 
Eurosport channels. A new pay-television 
service or an acquisition of C More is 
considered less likely due to the cost. 

SBS declined to comment on its  

plans when contacted by TV Sports 
Markets this week.

Other bidders
TV2 and public-service broadcaster NRK 
are understood to have submitted a strong 
joint bid for the rights in Norway. Danish 
free-to-air and basic-tier broadcaster TV2 
bid in Denmark.

The level of interest from MTG and 
Bonnier/TV4 Group is unknown, 
although some industry insiders said there 
were indications neither was going to bid 
very strongly. MTG already has a strong 
and expensive football rights portfolio.

Bonnier/TV4 Group was expected to 
be interested in the rights in Sweden, 
where its commercial broadcaster TV4 is 
the current national team rights-holder. 
But it does not have any free or basic-tier 
channels in Norway or Denmark, where 
national team football matches are 
typically shown free-to-air. Its C More 
pay-television channels, which might have 
been strengthened by national team 
football, are struggling financially.

A consortium of public-service and 
commercial broadcasters from across the 
Nordics is understood to have at least 
discussed a joint bid. Sources were this 
week divided as to whether they actually 
made a bid. The consortium was made up 
of public-service broadcaster DR and 
TV2 in Denmark, NRK and TV2 in 
Norway, public-service broadcaster SVT 
and TV4 in Sweden, and public-service 
broadcaster YLE in Finland.

CAA Eleven is understood to have 
‘parked’ the European Qualifiers rights in 
Finland, to sell at a later date, as offers did 
not meet its expectations.

Euro 2016
CAA is also currently selling Euro 2016 
rights in the region. They remain on the 
market in each territory.

For Euro 2012, Bonnier, SVT and 
pan-Nordic pay-television platform Canal 
Digital acquired the rights in Denmark, 
Norway and Sweden in a deal worth 
about €42m. They sublicensed the rights 
to some matches in Denmark and 
Norway to local broadcasters. The rights 
in Norway and Denmark are understood 
to have been valued at about €12m each, 
and in Sweden at €18m.

EUROPEAN QUALIFIERS 

SBS deal shows that 
Discovery arrival will 
heat up the Nordics 
Continued from page 1 ▶



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14

7  

Previous qualifier values
In Norway, TV2 has the rights for 
national team home matches as part  
of a wider deal that also covered 
domestic club football. Away matches 
have been acquired from agencies by 
different broadcasters in recent cycles,  
including SBS and C More. The 
broadcasters are thought to have paid  
a range of fees between €500,000 and  

€1m per match.
TV2 pays about €1m per match for 

Denmark’s home matches in its current 
deal with the Dansk Boldspil-Union,  
the Danish football federation. Away 
matches have been acquired by various 
broadcasters, and are understood to  
have been cheaper than home matches.

In Sweden, TV4 is understood to be 
paying between €1m and €2m per  

TV SPAIN 

More pain for  
rights-holders as 
crisis deepens 
By Dan Horlock 

The crisis in Spain continues to hit the  
value of top sports rights, with North 
America’s NBA basketball league and 
English football’s Premier League the 
latest victims. 

Spanish pay-television operator Canal 
Plus last week paid about €4m ($5.2m) 
per year to renew its NBA rights. This 
represents a drop of 47 per cent from  
the previous fee of €7.5m per year. 

The length of the deal was not disclosed 
but it is thought to be for two or three 
years. The previous agreement was for 
four years, from 2009-10 to 2012-13.

Canal Plus faced very little  
competition for the rights due to the 
difficult market conditions. Fox 
International Channels, the channel 
syndication arm of Rupert Murdoch’s 
21st Century Fox, is thought to have 
shown some interest but did not bid.

FIC is having talks with rights- 
holders in Spain with a view to launching 
its own operation in the country. FIC is 
also understood to be looking at possible 
launches in Portugal and Poland,  
among other territories.

Canal Plus, which has broadcast the 
NBA since 1995, will show live coverage 
of games, highlights, customised 
programmes and marquee events across 
its channels.

Coverage will also be available online 
and on demand via mobile devices 

through Yomvi, the broadcaster’s online 
service, and NBA League Pass 
International, the NBA’s online service.

Subscribers and non-subscribers will 
also have access to one free game per 
week, live or on demand, through Yomvi 
on a mobile device, desktop computer, 
Samsung Smart TV or an Xbox games 
console. Post-season coverage will also  
be available across Canal Plus channels.

Spain has been the most lucrative  
market in Europe for NBA rights.  
The NBA, and basketball in general,  
is popular in the country. Top Spanish 
players such as brothers Pau and Marc 
Gasol play in the league. The Spanish 
national team are the reigning European 
champions and are ranked second in the 
world behind the US.

Premier dip
The IMG Media agency this month 
secured the Premier League rights in a 
deal worth about €3m per season, for 
three seasons from 2013-14 to 2015-16. 
The fee was down 43 per cent on the 
previous three-year deal, which was worth 
€5.3m per season. 

It is the second time the rights have 
been sold in Spain after the Multimedia 
Sport (MMS) agency had to hand them 
back to the league earlier this month after 
it failed to do a deal with a broadcaster. 
MMS had acquired the rights in February 
in a deal worth about €4.5m per season.

In the initial Premier League auction  
in February, the incumbent rights-
holders, pay-television broadcasters Gol 
T and Canal Plus, made a joint bid of 
€2.5m per season. MMS tried to get  
them to pay more than this but they 
refused. Canal Plus and Gol T have a 
long-standing non-compete pact on 

Premier League rights. 
The difficulties in the Spanish pay-

television market were highlighted this 
week by a report from the Comisión  
del Mercado de las Telecomunicaciones, 
Spain’s telecoms commission. Over the 
past 12 months, Spain’s pay-television 
business has lost almost 450,000 
subscribers, from 4.4m in March 2012  
to 3.9m in March 2013. 

home match under a deal with the 
Svenska Fotbollförbundet, the  
Swedish football federation. TV4 
acquired rights for Sweden’s away 
qualifiers for the 2014 World Cup and 
Euro 2012 in deals with agencies worth 
around €700,000 per match.

TV4 last December sublicensed to  
SBS five Sweden national team matches 
taking place in 2013. 

FOOTBALL

FA and league cash 
in as BT and Sky 
battle for rights 
By Robin Jellis

England’s Football Association and 
Football League have earned strong 
increases in their domestic media rights 
fees in a re-energised UK market.

Telco BT’s emergence as serious 
competition for market-leading pay-
television operator BSkyB has been the 
catalyst for rights-fee increases in the last 
year, and was so again in the latest deals.

Public-service broadcaster the BBC 
also made its most aggressive move in the 
market for several years with a successful 
bid for FA Cup rights.

Prior to BT’s emergence, UK fees for 
even top football rights – the market’s 
strongest content – had been generally 
flat or declining. A period of cost-cutting 
at the BBC, induced by the government 
as an economic austerity measure, had 
also depressed rights values. Both the FA 
and the Football League suffered 
decreases when they last came to market.



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14 

8  

The BBC and BT have jointly acquired 
rights for the FA Cup for a fee of around 
£51m (€59m/$77m) per year. The deal 
covers the four seasons from 2014-15  
to 2017-18.

This is up by about 28 per cent on the 
current deals, in which commercial 
broadcaster ITV and pay-television 
broadcaster ESPN are understood to pay 
about £40m per year in separate deals. 
ESPN’s deal covers 2010-11 to 2013-14, 
and ITV’s 2012-13 and 2013-14. BT has 
taken over ESPN’s deal for the 2013-14 
season, as part of a wider takeover of 
ESPN’s UK pay-television business.

ITV has renewed its rights for England 
national team matches for a price 
understood to be just above the £2.5m 
per match it pays in the current cycle. 
Again, the new deal runs from 2014-15  
to 2017-18, while the current one covers 
2012-13 and 2013-14.

Sky renewed its rights for Football 
League properties for three seasons,  
from 2015-16 to 2017-18, with a pre-
emptive bid, prior to the rights coming  
on the market. The move appears to have 
been aimed at preventing BT getting a 
chance to bid. UK media reports say  
Sky has agreed to pay £90m per year, up 
more than 38 per cent on the £65m per 
year it pays currently.

FA Cup
The BBC was keen to secure the FA Cup 
rights due to a lack of live football in its 
portfolio. For BT, the FA Cup will not be 
a big pay-television subscription driver, 
but strengthens its still-growing portfolio 
at a vital time, ahead of the launch of its 
sports channels on August 1.

As one expert said: “Two Premier 
League packages just aren’t enough.  
This deal means they will be able to fill a 
few weekends with FA Cup games. The 
Champions League rights will be on the 
market soon, and I’m sure they will have  
a good go at those rights as they look to 
position themselves in the market.” BT’s 
two packages of live Premier League 
rights in 2013-14 to 2015-16 are its 
flagship content.

Sky is thought to have been genuinely 
interested in securing the FA Cup rights, 
and not to have entered the bidding 
merely to put pressure on BT. However,  

as one expert put it, Sky may have “had an 
eye on future battles,” specifically the 
upcoming Champions League sale.

Team Marketing, Uefa’s sales agent for 
its club competitions, is expected to sell 
the Champions and Europa League rights 
in the UK in September to take advantage 
of the hot market. The deal will cover 
three years, from 2015-16 to 2017-18.

ITV is understood to have been keen to 
renew the FA Cup rights, and to have 
offered more than it pays currently. 
Losing the rights will be a blow, but not a 
disaster, as it still has strong football 
content in the free-to-air Champions 
League rights and England matches.

In the first round of bidding for the  
FA Cup, the BBC and BT bid together, 
while ITV and Sky put in separate bids.  
In the second round, there were two joint 
bids, one from the BBC and BT, and one 
from ITV and Sky. 

The fact that the FA Cup will be the 
BBC’s only live club football is 
understood to be considered important 
by the FA. It means the competition  
will be at the core of the broadcaster’s 
offering. ITV holds free-to-air rights to 
another major club football property,  
the Champions League.

The BBC will have first pick of FA Cup 
matches each round, and BT will have 
second pick. Beyond that, the match split 
is yet to be arranged.

BT has, as part of the same deal, secured 
live and exclusive rights to the Community 
Shield and FA Trophy competitions.

England rights
ITV faced competition for the England 
national team rights from the BBC and 
BT, who were going to split the matches 
between them.

However, the BBC and BT are thought 
to have prioritised, and bid more 
aggressively for, the FA Cup rights.

The four-year contract gives ITV rights 
to 14 England friendlies. The FA may 
organise more friendlies in the period, in 
which case ITV will be offered the 
matches for an additional rights fee.

The England package is smaller than in 
the current cycle as it excludes home 
competitive matches – qualifiers for the 
Uefa European Championships and Fifa 
World Cup – which have been sold 

centrally by Uefa from 2014-15 onwards.
ITV acquired the qualifier rights in a 

separate deal with Uefa, from 2014-15 to 
2017-18, worth about £20m per year  
(TV Sports Markets 17:11). 

Advantages for the FA in selling to ITV 
included free-to-air coverage for all 
matches, and all competitive and friendly 
England games being on one channel.

There is little difference, to broadcasters, 
between the value of top England friendly 
and qualifying matches against low-profile 
opposition. Friendlies are often against  
top international teams like Brazil, 
Germany or Italy.

Clips rights
Rupert Murdoch’s newspaper group 
News UK acquired non-exclusive rights 
for near-live clips of FA Cup, Community 
Shield and England friendly matches from 
the FA for the four-year cycle.

The FA is understood to have wanted to 
sell exclusive clip rights, but the BBC and 
BT wanted clips as part of their deal.

News UK in January acquired exclusive 
rights for English Premier League clips for 
the three years from 2013-14 to 2015-16, 
for about £36m (TV Sports Markets 
17:3). It will use them to drive 
subscribers to the paid-for internet 
editions of its newspapers The Sun, The 
Times and The Sunday Times.

In the current cycle, ITV has clips 
rights for FA Cup and England matches, 
which it exploits on its website.

Football League
Sky is thought to have paid the fee increase 
to the Football League to convince the 
league to sell the rights without going to 
market, and to reflect a big increase in the 
number of live matches. 

Sky will show 148 live matches per 
season, an increase of 38 per season on 
the current deal. The Football League’s 
content covers matches from the three 
divisions below the Premier League, and 
knockout competitions the League Cup 
and the Football League Trophy (see 
Sports Clips).

Alongside the media rights deal, Sky’s 
betting arm Sky Bet agreed a title 
sponsorship deal with the league for five 
years, from 2013-14 to 2017-18, thought 
to be worth about £6m per year. 



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14

9  

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from July 11 to July 24

SINCE LAST TIME
■■ German regional public-service broadcaster WDR called for 
greater transparency in national public-service broadcaster ARD’s 
acquisition of sports rights. The demand was one of a number of 
recommendations made in a report by WDR’s broadcasting 
council, which called for ARD to increase the range of sports 
programming it provides and justify its levels of investment in 
football rights.

■■ The Conseil Supérieur de l’Audiovisuel, France’s media regulator, 
started a consultation into the impact of recently-introduced rules 
regarding sports highlights rights deals. Regulations implemented 
in January limited the length of rights deals and the number of 
highlights packages available through a sales process.

■■ French pay-television broadcaster Canal Plus is preparing a 
complaint to the country’s Tribunal de Commerce business  
court about rival pay-television broadcaster beIN Sport. Canal 
Plus will accuse Al Jazeera-owned beIN Sport of unfair 
competition practices.

football 
■■ European football’s governing body Uefa distributed €904.6m 
($1.2bn) to teams competing in the Champions League last 
season. Bayern Munich, who defeated Borussia Dortmund in the 
final, earned €55m. This consisted of €35.9m in participation, 
match and performance bonuses and €19.1m from the television 
market pool. Italian Serie A champions Juventus earned more 
than Bayern and Dortmund, despite being knocked out by Bayern 

 MEDIA RIGHTS 1

Football: European Qualifiers, FA Cup, England, Premier League and more
■■ Football: Pan-Nordic broadcaster  
SBS Discovery Media acquired rights  
in Denmark, Norway and Sweden to 
European qualifying matches for Uefa 
Euro 2016 and the 2018 Fifa World  
Cup in a deal with the CAA Eleven 
agency (page 1).

■■ Football: The English Football 
Association agreed domestic media 
rights deals for the FA Cup with 
public-service broadcaster the BBC  
and pay-television broadcaster BT 
Sport, and for England matches with 
commercial broadcaster ITV. The  
deals cover four seasons, from  
2014-15 to 2017-18.

The BBC is paying around £25m 
(€29m/$38m) per season. ITV paid 
around £22m per season for free-to-air 
FA Cup rights in the current deal, for 
2012-13 and 2013-14. BT is paying 
around £26m per season for the 
pay-television FA Cup rights. Pay-
television broadcaster ESPN pays about 
£17.5m in the current deal, from 
2010-11 to 2013-14. The BBC and BT 
deals include highlights and non-
exclusive internet clips. ITV’s deal 
includes live rights to six FA Youth Cup 
matches per season (page 7).

■■ Football: News UK, part of media 
conglomerate News Corporation, 
acquired internet clip rights to English 
Football Association properties in a 
four-year deal, from 2014-15 to 
2017-18, with the association (page 7).

■■ Football: UK pay-television broadcaster 
BSkyB agreed a three-year rights 
extension, from 2015-16 to 2017-18, 
with the English Football League. Each 
season, Sky will show 112 matches from 
the Football League – the three 
divisions below the Premier League – 
including play-offs and play-offs finals; 
15 matches from the League Cup, 
including both legs of each semi-final 
and the final; and the Football League 
Trophy final, and at least two matches 
from the preceding rounds (page 7).

■■ Football: Qatari pay-television 
broadcaster Al Jazeera acquired rights in 
the Middle East and North Africa for 
Brazil national team matches from the 
Pitch International agency.

■■ Football: Al Jazeera acquired rights in 
the Middle East and North Africa from 
the MP & Silva agency for England’s 
Premier League, Italy’s Serie A, North 
America’s Major League Soccer, plus 
club channel content from English 
teams Arsenal, Liverpool and 
Tottenham Hotspur as well as Italian 
clubs AC Milan and Inter Milan. 

■■ Football: Al Jazeera-owned pay-
television broadcaster beIN Sport Asia 
acquired rights in Indonesia and the 
Philippines for the German Bundesliga. 
The deal will run for two seasons, from 
2013-14 to 2014-15. The Bundesliga 
will feature on the football-dedicated 
beIN Sport 1 HD channel and the 
multi-sport beIN Sport 2 HD channel.

■■ Football: Pay-television channel GolTV 
struck a deal to share rights in the US to 
the 2013-14 season of the Eredivisie, the 
sport’s top division in the Netherlands, 
with pay-television broadcaster ESPN. 
GolTV also acquired rights for a friendly 
match between German club Bayern 
Munich and Spanish team Barcelona on 
July 24, as well as the all-Italian Tim 
Trophy pre-season tournament featuring 
Juventus, AC Milan and Sassuolo. 
GolTV also agreed a deal to show 
English club Chelsea’s three-match 
pre-season tour of Asia.

■■ Football: Azerbaijani public-service 
broadcaster AZTV secured exclusive 
rights to the English Premier League. 
AZTV’s sports channel, Idman 
Azerbaijan, will provide the coverage. 
The deal runs for three years, from 
2013-14 to 2015-16, and covers all 380 
matches per season.

■■ Football: The Kentaro agency 
completed a number of rights deals for 
the five matches of Premier League club 
Manchester United’s 2013 pre-season 
tour of Asia. Pay-television broadcaster 
Fox Sports Latin America agreed a deal 
for coverage in Latin America. Pay-
television broadcaster SuperSport will 
show the games in South Africa. 
Pay-television operators Sportsnet and 
Viasat acquired rights in Canada and 
several Scandinavian territories, 
respectively, and state broadcaster 
CCTV will show games in China.



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14 

10  

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from July 11 to July 24

in the quarter-finals. Juventus earned €65.3m, with €44.8m from 
the market pool. Income from the market pool is divided 
according to the value of the broadcast deals in each market. Uefa 
distributed also €209m to teams playing in the Europa League. 
English Premier League club Chelsea, who beat Portuguese club 
Benfica in the final, earned €10.7m, with €3.7m of this coming 
from the market pool. Turkish Super Lig club Fenerbahçe earned 
the most, €11.2m. Fenerbahçe exited the competition at the 
semi-final stage but was aided by €6.6m from the market pool. 
Italian Serie A club Lazio generated €9.6m from its run to the 
quarter-finals, with €6m coming from the market pool.

■■ The English Premier League appointed corporate investigations 
and brand protection firm ID Inquiries to carry out investigations 
into unauthorised and illegal use of foreign satellite systems in the 
UK. The league said that the company was appointed following a 
competitive tender process. The appointment was confirmed after 
the league secured a judgment in the UK High Court requiring six 
internet service providers in the country to block access to illegal 
live streaming website FirstRow Sports (page 5). 

■■ Lech Poznań struck a partnership with telecommunications 
company Inea to launch a television channel dedicated to the Polish 
Ekstraklasa club. LechTV will launch in the next three months as a 
digital channel in Inea’s standard cable television package.

Media international 
■■ Fox Sports 1, the new national pay-television sports channel that will 
be launched by US network Fox on August 17, will look for 
advertising agency partners from later this year, according to Fox 
Sports Media Group head of marketing Robert Gottlieb. Gottlieb 
said that Fox Sports 1 had not decided whether to launch a formal 
review of agencies or work on an ad-hoc basis, but added that 
current agency partner Pereira & O’Dell would “definitely be part of 
that conversation.”

■■ US pay-television sports broadcaster Universal Sports Network, 
which is operated by media company NBCUniversal, agreed a 
multi-year carriage deal with cable-television operator Time Warner 
Cable. The operator will carry the channel on its Sports Pass and has 
also secured TV Everywhere and video-on-demand rights plus 
carriage of Universal Sports Max, a secondary broadband channel.

■■ US pay-television broadcaster the Tennis Channel requested a new 
court hearing of its claim that pay-television provider Comcast 
unfairly placed the channel in a lower carriage tier. In May, a DC 
Circuit court overturned a ruling by the US Federal 
Communications Commission that the channel should be placed on 
the same tier as the Golf Channel and NBC Sports Network 
pay-television channels.

 MEDIA RIGHTS 2

Athletics, badminton, basketball, boxing, cycling, horse racing and more
■■ Athletics: UK public-service 
broadcaster the BBC signed a six-year 
extension to its rights deal with British 
Athletics, to run from 2014-15 until 
2019-20. The deal is worth a total of 
£25m (€29m/$38m) and includes 
events such as the Anniversary Games 
and the British Championships plus  
two International Association of 
Athletics Federations Diamond League 
meetings per season.

■■ Badminton: Pan-Asian pay-television 
sports broadcaster ESPN Star Sports 
acquired rights for the Indian 
Badminton League, which will take 
place from August 14-31 in six cities 
across the country.

■■ Basketball: Spanish pay-television 
operator Canal Plus agreed an extension 
to its deal with North American league 
the NBA. Coverage of the league will be 
available online and on-demand in Spain 
via mobile devices through Yomvi, 
Canal Plus’s online service, and NBA 
League Pass International, the league’s 
digital subscription service (page 7).

■■ Basketball: Euroleague Basketball, 
which operates the sport’s European 
club competition, agreed a two-year 
extension, from 2016-17 to 2017-18, to 
its rights deal with the Asset Ogilvy 
agency in Greece and Cyprus (page 2).

■■ Boxing: US pay-television broadcaster 
beIN Sport acquired rights to the  
Super 4 super middleweight bout 
between Edwin Rodríguez and Denis 
Grachev in Monaco on July 13. The deal 
included coverage of the light 
welterweight clash between Khabib 
Allakhverdiev and Souleymane M’baye 
on the undercard.

■■ Commonwealth Games: Pay-television 
broadcaster Sky acquired rights in New 
Zealand and the Pacific Islands for the 
2014 event in Glasgow, Scotland. Sky 
will provide live coverage of the Games 
as well as highlights and daily news on 
pay-television, free-to-air television and 
digital platforms. Sky will produce a 
separate daily highlights programme 
focusing on competitors from the  
Pacific Islands.

■■ Cycling: Amaury Sports Organisation, 
which organises the Tour de France  
and other events, renewed a deal to 
distribute the international broadcast 
rights for the Tour Down Under in 
Australia. The deal will run for the  
next three editions of the race, from 
2014 to 2016. ASO has been a  
partner of the curtain-raising event  
on the International Cycling Union’s 
World Tour series for the past two 
editions. The next event runs from 
January 19-26 in Adelaide and regional 
South Australia.

■■ Cycling: Australian public-service 
broadcaster SBS acquired exclusive 
rights for the Tour de France in a 
10-year deal, from 2014 until 2023.  
The deal was agreed with Amaury  
Sport Organisation.

■■ Horse Racing: UK commercial 
broadcaster Channel 4 sealed a multi-
year deal to broadcast Europe’s  
premier flat horse racing event, the  
Prix de l'Arc de Triomphe. The length  
of the deal was not disclosed. 



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14

11  

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from July 11 to July 24

■■ US media company 2080 Media, which operates as PlayOn! Sports, 
said that it had secured $26m (€20m) in funding to support the 
launch of the NFHS Network in mid-August. The channel, created 
in partnership with the National Federation of State High School 
Associations, will be dedicated to high school sports and will be 
available in the US across television, online and mobile devices.

■■ Celebrity video website producer Young Hollywood will launch an 
online channel dedicated to the 2014 Fifa World Cup. Established in 
association with the Momentum Entertainment Group, part of 
marketing company Momentum Worldwide, the channel will be 
based in Rio de Janeiro and will focus on celebrity news related to 
the national team football tournament.

■■ Telecommunications company Bell added its pay-television channel 
Sportsnet to the Bell Mobile TV service in Canada. Sportsnet 

launched on Bell Mobile TV as a standalone option or as an add-on 
to existing subscribers. Sportsnet One is available on the mobile 
service nationally. Local services Sportsnet East, Sportsnet Ontario, 
Sportsnet West and Sportsnet Pacific are also available.

■■ US sports broadcaster ESPN confirmed it would launch SEC 
Network, a new pay-television sports channel dedicated to college 
sports’ Southeastern Conference, on August 21 2014.

■■ Online sports broadcaster Laola1.tv was appointed to produce 
coverage of all football matches on behalf of telco Deutsche 
Telekom for club channels of numerous teams in the German 
Bundesliga 1 and 2. Laola1.tv, working alongside sister company 
Unas Media Productions, a streaming specialist, will produce 
coverage from the start of the 2013-14 season for clubs  
including Hamburg, Hannover 96, Kaiserslautern and Borussia 

 MEDIA RIGHTS 3

MMA, motorsport, Olympics, parasport, rugby union, sailing and more
■■ Mixed Martial Arts: Pay-television 
sports broadcaster Setanta Sports 
Eurasia agreed a rights deal with the 
Ultimate Fighting Championship. 
Setanta Sports Eurasia, which is 
available in Armenia, Azerbaijan, 
Belarus, Georgia, Kazakhstan, 
Kyrgyzstan, Moldova, Tajikistan, 
Turkmenistan and Uzbekistan will 
broadcast 30 events and up to 400  
fights per year for the next three years, 
from 2013-14 to 2015-16.

■■ Motorsport: NBC Sports Group, 
operated by US media company 
NBCUniversal, agreed a 10-year rights 
deal, from 2015 to 2024, with the 
Nascar series. The broadcaster secured 
exclusive rights to the final 20 Sprint 
Cup Series races every year, as well as 
the final 19 events from the second-tier 
Nationwide Series plus some Nascar 
regional and touring series events and 
other live content. The deal, which is 
worth a total of at least $4bn (€3bn), 
includes Spanish as well as English-
language rights, certain video-on-
demand rights and exclusive TV 
Everywhere rights.

■■ Olympic Games: Italian state 
broadcaster Rai agreed a sublicensing 
deal with pay-television broadcaster  
Sky Italia. Rai acquired highlights rights 
for the 2014 winter Olympics in Sochi 
and exclusive rights for the 2016 
summer Games in Rio. Rai paid €65m 
($84.5m) (page 3). 

■■ Parasport: Brazilian pay-television 
channel SporTV agreed a deal with the 
Brazilian Paralympic Committee to 
broadcast the 2013 International 
Paralympic Committee Athletics World 
Championships from July 19-28 in 
Lyon, France. The SporTV 3 channel 
will show two hours of live coverage per 
day from the event. Coverage will also 
be provided on the Brazilian 
committee’s official website.

■■ Rugby Union: East African pay-
television provider Zuku agreed an 
exclusive rights deal with the Kenya 
Rugby Union for all matches organised 
by the governing body. Zuku will 
produce and show all of the action for 
the next five seasons, from 2013-14 to 
2017-18. The agreement is worth 
K250m (€2.2m/$2.9m).  
 Zuku will provide coverage of several 
Africa-based events such as the 
Safaricom Sevens, Bamburi Rugby 
Super Series, Elgon Cup, Kenya Cup, 
Eric Shirley Shield, International 
Mombasa Sevens and National  
Sevens Circuit.

■■ Rugby Union: UK public-service 
broadcaster the BBC acquired rights for 
the Wales national team’s autumn 
international matches in an agreement 
with the Welsh Rugby Union. The deal, 
which will run until 2018, also covers 
home internationals ahead of summer 
tours, but does not include warm-up 
matches for the 2015 Rugby World Cup.

■■ Sailing: Production company 
Sunset+Vine was appointed as the host 
broadcaster and rights distribution 
partner for the 2014-15 Volvo Ocean 
Race. Sunset+Vine will provide live 
coverage of the in-port series and leg 
starts, and will distribute all race 
programming and news footage 
internationally.

■■ US College Sport: The IMG agency’s 
college sports division, IMG College, 
agreed a 12-year multimedia and 
commercial rights partnership with 
West Virginia University in the US, from 
2013-14 to 2024-25. The deal is worth a 
total of more than $80m (€61.5m) and 
includes revenue-sharing opportunities. 
The partnership includes management 
of local game broadcasts and coaches’ 
shows. IMG and West Virginia Media 
Holdings will co-produce programming.

■■ US College Sport: US regional 
pay-television channel Yes Network 
agreed a deal with Fox Sports Media 
Group, a division of the Fox network, 
for live rights to Atlantic Coast 
Conference basketball and American 
football games, along with Big East 
Conference basketball games. Yes will 
show up to 10 ACC American football 
games and up to 23 men’s ACC 
basketball games, as well as selected 
women’s basketball and Olympic sports 
events. Yes will show up to 10 Big East 
basketball games. The deal will 
commence later this year.



TV SPORTS MARKETS    July 26 2013    Vol 17    No 14 

12  

Important Terms and Conditions

All rights in this newsletter are reserved. No part of this newsletter may be reproduced, stored in a retrieval system, or transmitted, in any form or by 
any means, electronic, mechanical, photocopying, recording or otherwise, without the prior permission of TV Sports Markets. 

For more information, contact Paul Santos by email on paul.santos@tvsportsmarkets.com

editorial

Editor	 Frank Dunne
	 @frankdunneTVSM

Deputy Editor 	 Kevin McCullagh
	 @kevinmccullagh

Senior Reporter	 Dan Horlock
	 @DanHorlock

Reporter	 Robin Jellis 
	 @robinjellis

Telephone	 +44 (0) 20 7954 3506
Fax	 +44 (0) 20 7954 3511
Email	 tvsm@tvsportsmarkets.com

design & production

Designer	 Stewart Henson

SALES & COMMERCIAL

Telephone	 +44 (0) 20 7954 3483
Email	 sales@tvsportsmarkets.com 

Paul Santos 	 Head of Sales & Commercial
	 paul.santos@tvsportsmarkets.com

Scott Longhurst	 Account Manager
	 scott.longhurst@tvsportsmarkets.com

	TV Sports Markets
Registered Office 33-41 Dallington Street, EC1V 0BB
© TV Sports Markets Ltd.
Printed by Printflow, Citybridge House, 
235-245 Goswell Road, London EC1V 7JD

Dortmund. The coverage will include full, delayed coverage of 
matches as well as highlights for television, online, tablet and 
smartphone platforms.

Meanwhile, the media authority of North Rhine-Westphalia 
began an investigation into BVB Total after the online channel of 
Borussia Dortmund streamed live coverage of a friendly game 
against Swiss club Basel on July 10. If the regulator decides that 
the streaming constituted a broadcast, Dortmund would have to 
apply for a broadcasting licence.

■■ The Unidad Editorial media company and the Mediapro agency, 
which jointly own Marca TV, said that they would close the Spanish 
digital-terrestrial sports channel on July 31. Mediapro met Marca 
TV staff to confirm the closure, with 47 of the 63 workers set to be 
relocated within the agency.

■■ Eurosport will make its pan-European sports channel available via 
the Xbox Live online service on Microsoft’s Xbox 360 games 
console. The Eurosport Player service on Xbox 360 will deliver 
Eurosport’s live and on-demand sports content to 20 European 
markets in 13 different languages. The service will also be launched 
in Poland, the Netherlands and Sweden in the coming weeks, but 
will not be available in France.

■■ Pay-television sports broadcaster SuperSport, which operates in 
sub-Saharan Africa, launched three new television channels on  
July 23. SuperSport 5HD will focus on motor sports, boxing, 
swimming and athletics, and will also act as an overflow  
channel. SuperSport 6HD will complement existing football 
channels SS3HD and SS4HD by streaming international  
football leagues. SuperSport 8 will cater for locally produced  
and sourced content.

Media rights negotiations
■■ German free-to-air television channel Sat.1 Gold said it would 
seek to enhance its tennis rights portfolio following the success of 
Sabine Lisicki, who reached the final of the women’s singles 
tournament at the 2013 Wimbledon championships.

■■ The Tunisian Football Federation launched a sales process for 
domestic rights to all matches organised by the national governing 
body. The rights cover three seasons, from 2013-14 to 2015-16. 
Bids for the rights, which cover television, internet and mobile 
platforms, must be submitted by August 2.

■■ Tennis Australia vice-president Harold Mitchell defended the 
national governing body’s decision to sell the next cycle of 
domestic media rights for the Australian Open to commercial 
broadcaster Seven without a tender.

Also since last time
■■ Qatari pay-television broadcaster Al Jazeera is understood to be 
unlikely to acquire Spanish agency Mediapro, contrary to media 
reports this week. Al Jazeera is thought to be in talks to buy 
Mediapro’s football pay-television channel Gol T.

■■ The Swiss Competition Commission regulator rejected a request 
from a group of cable television operators for provisional 
measures to be taken against telecommunications company 
Swisscom, which is accused of having established a monopoly by 
strengthening its position in the sports-rights market.

■■ Bob Bowlsby, commissioner of the Big 12 college sports conference 
in the US, said that big screens at the competition’s stadia will be 
able to show action from other games, in response to “declining 
attendance across the country as people stay home to watch more 
games on television rather than a single contest in person.” Bowlsby 
said that the screens would show highlights of other games as well as 
some action in real time during broadcast timeouts.

industry moves
■■ Tom Harrison will take charge of the IMG Media agency’s media 
distribution business in the UK and Ireland as senior vice-
president and head of sales, after six years working for the agency 
in Asia. ■ The Pakistan Cricket Board enlisted former International 
Cricket Council chairman Ehsan Mani to help boost its television 
revenues over the next five years, from 2013-14 to 2017-18.

SPORTS CLIPS: News from TVSM Daily from July 11 to July 24


